دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
صورتجلسات کمیسیون بررسی مسایل روز دوره پهلوی دوم مکتوب شد

مجموعه دو جلدی «اسنادی از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره پهلوی دوم» از سوی خانه کتاب منتشر شد. این اثر با دربرداشتن صورتجلسات کمیسیون بررسی مسایل روز، تصویری کامل از سیاستگذاران فرهنگی – اجتماعی رژیم پهلوی در برهه‌ای خاص ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مخاطبان با مطالعه این اثر می‌آموزند که همزمان با جنگ 6 روزه اعراب و رژیم اشغالگر قدس در سال 1967، هیات وزیران دولت هویدا با توجه به اوضاع حساس بین‌المللی و همچنین با هدف تصمیم‌گیری درباره چگونگی پوشش اخبار مربوط به این واقعه تصویب کرد کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون تشکیل شود. 

همچنین مخاطبان با مطالعه این نوشتار فرا می‌گیرند که وظیفه اصلی این کمیته «ارزیابی اخبار» و «هدایت افکار عمومی» بود. این کمیته که بعدها به کمیسیون بررسی مسایل روز تغییر نام داد تا یک دهه استمرار یافت و در جلسات آن علاوه بر نظارت بر مطالب کتب، نشریات، روزنامه‌ها، فیلم‌ها، رادیو و تلویزیون و ممیزی آن‌ها، خط مشی‌ها و سیاستگذاری‌ها فرهنگی و اجتماعی رژیم پهلوی تبیین می‌شد.

تصویری که مجموعه دو جلدی «اسنادی از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره پهلوی دوم» از سیاستگذاران فرهنگی – اجتماعی رژیم پهلوی در برهه‌ای خاص ارایه می‌کند، تصویری است که روشنگر اعمال سانسور بر جزیی‌ترین امور و جداافتادگی کارگزاران رژیم از واقعیت‌های جامعه است.

محققان، پژوهشگران فرهنگی، اجتماعی و مسایل تاریخ معاصر ایران مخاطبان اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

شهریار مرادی، سرپرست مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری در مقدمه این اثر بیان کرده است: «رژیم با آن‌که داعیه مذهب داشت و در برخی مواقع سعی در مقابله با مطالب ضد مذهبی می‌کرد، اما مقابله با مذهبیون انقلابی در هر سطحی در دستور کار کمیسیون بود. به طوری که در خصوص مسایل مذهبی بسیار حساس بودند و نشریات مذهبی از جمله مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» کاملا زیر ذربین قرار داشت. به همین منوال سرودی تحت عنوان «سرود اسلامی» قابل نشر نبود یا گرایش خبرنگاران به علمای دینی برای آنان دردسرساز می شدو خطر اخراج آنان را از کار در پی داشت.»

مرادی در بخش دیگر از مقدمه کتاب اهمیت این نسخه از صورتجلسات را این گونه بیان کرده است: «اهمیت این نسخه از صورتجلسات در این است که برای نخست وزیر ارسال شده و پی‌نوشت‌ها و دستورات او در واقع مشخص‌کننده سرنوشت برخی از سیاست‌ها و تصمیمات کمیسیون و به بیانی، حاکی از نوع نگاه رژیم نسبت به آن‌ها است.»

همچنین مرادی در بخش پایانی مقدمه ابراز امیدواری کرده است انتشار این مجموعه زوایایی از سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی رژیم منحوس پهلوی را روشن سازد.

«آن‌چه از متن صورتجلسات این کمیسیون بر می آید، ورود کمیسیون به مسایل گوناگون فرهنگی و اجتماعی و اعمال سانسور شدید بر روند اطلاع‌رسانی در جامعه است. بر همین مبنا کمیسیون، رسانه را ابزاری برای توجیه سیاست‌های رژیم می‌خواست. نگاهی که موجب نادیده انگاشتن دغدغه‌ها و مطالبات رو به فزونی جامعه در جنبه‌های گوناگون می‌شد.» این جملات برگرفته از سخنان محمد شیخان، سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور است که در بخش پیشگفتار مجموعه دو جلدی «اسنادی از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره پهلوی دوم» ارایه شده‌ است.

مجموعه دو جلدی «اسنادی از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره پهلوی دوم» زیر نظر شهریار مرادی دهقی و محمد شیخان و به کوشش کارشناسان مدیریت اسناد (بهنام صدری و علیرضا اسماعیلی) و همچنین هماهنگی هوشنگ نصیرزاده با شمارگان یک هزار نسخه و به بهای هر جلد 38 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط