دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
مبانی تحلیلی از حقوق تجارت اسلامی و بومی سازی شد

«مبانی تحلیلی از حقوق تجارت؛ اوراق تجاری، بورس و اوراق بهادار، کسب حق یا پیشه یا تجارت» عنوان اثری از دکتر ابراهیم عبدی‌پور فرد به شمار می‌آید که با رویکرد بومی‌سازی و اسلامی‌سازی مباحث حقوق تجارت تالیف شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با ارایه تحلیل‌های علمی، ماهیت حقوق اسناد تجاری و عمل آن‌ها به عنوان یک سیستم پرداخت را آشکار می‌سازد. 

این نوشتار با هدف تبیین چیستی و مبنای تعهد ناشی از سند تجاری؛ رابطه بین سند تجاری با دین و تعهد پایه یا منشا صدور آن، تاثیر سند تجاری بر دین و تعهد پایه در هریک از مراحل صدور، ظهرنویسی، انتقال و وصول آن پدید آمده است.

کتاب «مبانی تحلیلی از حقوق تجارت» به عنوان منبع درسی حقوق و تجارت در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا و منبعی قابل استناد برای مطالعات و پژوهش‌های حقوقی در نظر گرفته شده است.

این پژوهش با رویکرد پیوند قواعد حقوق تجارت به مجموعه قواعد حقوق خصوصی و مدنی و بهره‌گیری از اصول و قواعد حقوق مدنی و حقوق اسلامی در تفسیر و اجرای هرچه صحیح‌تر قواعد تجاری صورت گرفته است تا ضمن ملاحظه نیازها و اقتضائات تجاری و با در نظر گرفتن ویژگی‌های برخی تاسیس‌های حقوق تجارت در موارد فقدان نص، عدم صراحت یا ابهام یا سکوت قانون، با استفاده از آرای فقهی و نظریات اندیشمندان حقوق و اسلامی و دکترین حقوق خصوصی راه حل‌های قابل اجرا و مناسب برای مسایل حقوق تجارت فراهم شود.

مضامین این اثر در سه بخش کلی با عناوین «مباحثی تحلیلی در مورد اسناد تجاری»، «بورس و اوراق بهادار» و «حق کسب یا پیشه یا تجارت» تنظیم شده است.

مولف کتاب نبودن جامع‌نگری در مباحث و موضوعات متنوع تجارت و اکتفا کردن به موضوعاتی که صرفا در قانون تجارت مطرح می‌شوند، از کاستی‌های پژوهش و آموزش حقوق تجارت در جامعه ما می‌داند.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نخستین چاپ کتاب «مبانی تحلیلی از حقوق تجارت؛ اوراق تجاری، بورس و اوراق بهادار، کسب حق یا پیشه یا تجارت» را با شمارگان هزار نسخه در 333 صفحه با بهای شش هزار و 800 تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها