دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
انتشار «فقط محض جر و بحث» در بازار کتاب

مجموعه شعری طنز از سروده‌های راجر مگاف، شاعر بریتانیایی با عنوان «فقط محض جر و بحث» با ترجمه مشترک یگانه وصالی و وحید روزبهانی از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه دربرگیرنده 76 قطعه شعر کوتاه و بلند از این شاعر بریتانیایی است. شاعر اغلب مسایل اجتماعی و زندگی روزمره انسان‌ها را در این شعرها دستمایه سرایش قرار داده و گاهی به مسایل عاطفی اما باز هم با رگه‌هایی از طنز پرداخته است و طنز او به نوعی طنز تلخ است.

«منجی»، «زمان مورد علاقه من»، «یک گربه، یک اسب، و خورشید»، «خلاص شدن»، «ارزش‌های از مد افتاده»، «همیشه این جوریه»، «زبان یاجوج و ماجوج»، «شهد ستاره»، «موسیقی حزن‌انگیز»، «مردی در ماه»، «در آغوش امن»، «انتهای تابستان»، «شبیه‌سازی»، «نفرین» و «موعد بازپرداخت» عنوان برخی از سروده‌های این کتاب هستند.

کتاب علاوه بر مقدمه مترجمان در زمینه معرفی شاعر و ویژگی‌های شعری او با مقدمه‌ای به قلم خود شاعر نیز همراه شده است. مگاف در این مقدمه کوتاه اشاره‌ای به آغاز نوشتن شعرهایش داشته و بر این نکته تاکید کرده است که شاید شعر او را برگزیده باشد.

وی همچنین چاپ کتاب شعر را سرشار از هیجان می‌داند و معتقد است: «چه لذتی بالاتر از شاهد ترجمه‌شدن کتاب شعر، آن هم به زبانی زیبا که چون الهام شاعرانه و خود آفرینش برایم رازآلود است.»

پیش‌تر روزبهانی درباره ویژگی شعرهای مگاف به «ایبنا» گفته است: «در اغلب شعرهای او یک بازی زبانی بسیار شیطنت‌آمیز دیده می‌شود. این مساله امر ترجمه را بسیار دشوار کرده بود. تعداد شعرهایی که انتخاب و در این کتاب ترجمه شده‌اند نیز براساس قابلیت ترجمه‌پذیری‌ آن‌ها به زبان فارسی انتخاب شده‌اند تا ظرافت این سروده‌های طنز در زبان فارسی حفظ شود.»

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «مردی در ماه»:
«در سرآغاز سفر ایستادم
پایین‌تر دریاچه
آن‌سوتر جنگل تاریک
و بالای سرم، آسمان شب که غرید.
فضایی را بین دو ستاره انتخاب کردم
و با دستان باز رو به آسمان بال گشودم
سفرم نیم دقیقه هم به درازا نکشید
به تنعکاس ماه در دریاچه نگاه کن
مرا در آن خواهی دید.»

مگاف متولد 9 نوامبر 1937 است. سرودن شعر را از دوران تحصیل در دانشگاه آغاز کرده است، اما پس از پیوستن به آدریان هنری و برایان پتن و انتشار دو مجموعه شعر مشترک با آنان، به شهرت بسیاری دست می‌یابد. مگاف از مشهورترین شاعران طنزپرداز ادبیات انگلیسی‌زبان است. وی جایزه ادبی کالماندلی (1983) و دکترای افتخاری دانشگاه «رائه همپتون» و «لیورپول» را به خود اختصاص داده است.

«تابستان با مونیکا» (1967)، «خارج نوبت» (1972) و «کسوف‌های هر روزه» (2002) از آثار این شاعرند.

پیش‌تر نیز مجموعه شعری از این شاعر با ترجمه علیرضا بنی‌جانی و بهرام معصومی با عنوان «مرگ شاعر در حرکت آهسته» از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

مجموعه شعر «فقط محض جر و بحث» در 152 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت پنج هزار و 900 تومان از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط