شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷
«سرمایه» بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفت

کتاب «سرمایه» اثر مشترک سیدحسین سجادی، غلامحسین تقی‌نتاج و کامران محمدی منتشر شد. این اثر مدل کاربردی گزارش‌دهی سرمایه فکری در نظام بانکی با رویکرد آینده‌پژوهی را ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولفان کتاب «سرمایه» در این اثر کوشیده‌اند سرمایه ایرانی را به عنوان یکی از عناصر مهم شعار سال 1391 (تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در 6 فصل تشریح کنند.

این مولفان تاکید دارند که سرمایه ایرانی یک راهبرد اصلی است و محدود به یک سال نیست و همواره برای رشد و توسعه کشور ضروری به شمار می‌آید.

مدیران، کارشناسان و پژوهشگران با مطالعه این اثر که با رویکرد بین‌رشته‌ای تنظیم شده است، به تشریح عامل سرمایه با تعاریف مختلف آشنا می‌شوند.

فصل نخست کتاب «سرمایه» به تعاریف و مفهوم کلی سرمایه اختصاص یافته است. در فصل دوم، سرمایه فکری، انواع آن، شیوه‌های اندازه‌گیری سرمایه فکری و همچنین رابطه سرمایه فکری و ارزش‌افزوده اقتصادی توضیح داده شده است.

مولفان در فصل سوم به تعریف سرمایه انسانی، مدیریت سرمایه انسانی، عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی و حسابداری ارزشگذاری منابع انسانی پرداخته‌اند.

در فصل چهارم تعاریف مربوط به سرمایه اجتماعی، عوامل تشکیل‌دهنده آن، ابعاد سرمایه اجتماعی، مزایای سرمایه اجتماعی و رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه اقتصادی ارایه شده است.

مخاطبان در فصل پنجم نیز به تفصیل با تعاریف فرهنگ، ویژگی‌های فرهنگ، تعاریف سرمایه فکری، ابعاد سرمایه فکری و سرمایه فرهنگی در اسلام آشنا می‌شوند.

در پایان کتاب، یک مقاله کاربردی با عنوان «مدل مدیریت و گزارش‌دهی سرمایه فکری در نظام بانکی با رویکرد آینده‌پژوهی» ارایه شده است. این مقاله به همت غلامحسین تقی‌نتاج و محمدمهدی موم‌ زاده در همایش ملی حسابداری در دانشگاه زاهدان ارایه شده است.

در بخشی از کتاب «سرمایه» می‌خوانیم: «سرمایه از مهم‌ترین عوامل تجارت بوده و بزرگ‌ترین ابزار جلب منفعت است. هر شرکت باید دارای سرمایه باشد تا بتواند نتیجه‌ای از تجارت خود به دست آورد. اهمیت شرکت‌های تجاری را از سرمایه آن‌ها می‌توان درک کرد.»

مخاطبان با مطالعه این اثر با ویژگی‌های مدیران مولد سرمایه اجتماعی آشنا می‌شوند. مثبت‌اندیشی و ترویج آن، ایجاد روحیه همکاری به جای توسعه نقش‌های کنترل‌کننده، سهولت دسترسی به اطلاعات سازمان توسط ذینفعان از  این ویژگی‌های به شمار می‌آیند.

مولفان در این اثر سرمایه فکری را به سه گروه اصلی «سرمایه انسانی»، «سرمایه ساختاری» و «سرمایه ارتباطی» تقسیم کرده‌اند که مخاطبان در فصل 6 با ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها به تفضیل آشنا می‌شوند.

«امروز مشکل اصلی بشریت، مشکل اقتصادی، مشکل بهداشت و درمان، مشکل عقب‌ماندگی صنعتی نیست؛ مشکل بشریت، مشکل فرهنگی و فرهنگ مشکل‌آفرین است. فقر بشریت، فقر بینش قرآنی و انبیایی است. از نگاه علی (ع) بزرگ‌ترین درد انسان‌ها کفر، نفاق، غنی و ضلال است و قرآن تنها کتابی است که این بیماری‌های فرهنگی را درمان می‌کند.» این جملات برگفته از صفحات فصل پنجم کتاب «سرمایه» است.

چاپ نخست کتاب «سرمایه» اثر مشترک سیدحسین سجادی، غلامحسین تقی‌نتاج و کامران محمدی با شمارگان دو هزار نسخه، 184 صفحه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات نوید مهر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط