شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
بررسی واقعیت‌های «اتحادیه اروپا» در یک کتاب

علیرضا ثمودی، یاسر نورعلی‌وند و دکتر محمدرضا مجیدی، نویسندگان کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» با اتمام تالیف این اثر آن را به انتشارات خرسندی سپردند. این کتاب اهداف و چالش‌های اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند.-

ثمودی، دانشجوی مقطع دکترای مطالعات اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این نوشتار میزان موفقیت، چالش‌های پیش‌رو و میزان دستیابی اتحادیه اروپا به اهدافش را در دو دهه اخیر بررسی می‌کند.

وی درباره محتوای کتاب گفت: این اثر پژوهشی با بررسی نحوه شکل‌گیری اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد، پیمان‌های گوناگونی را که در این فاصله به امضا رسیدند، می‌کاود و با مرور برخی حوادث دهه 90 مانند حوادث بالکان(جنگ بوسنی) و حمله ناتو به کوزوو در سال 99 میلادی یادآور می‌شود که چه رخدادهایی اتحادیه اروپا را در تصمیماتش مصمم ساخت تا به سمت مسیر کنونی حرکت کند.

ثمودی، دانشجویان رشته روابط بین‌الملل به ویژه پژوهشگران مطالعات اروپا را از  مخاطبان اصلی کتاب بیان کرد و گفت: به دلیل آن که در این زمینه با فقر منابع پژوهشی و تالیفی مواجه بودیم، تصمیم گرفتیم اثری تالیفی نه ترجمه‌ای در این زمینه پدید آوریم.

این محقق علوم سیاسی با اشاره به این که دکتر مجید رضایی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران نیز در تالیف این اثر با نویسندگان همکاری داشته است، بیان کرد: هدف اصلی کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» بررسی این موضوع است که اتحادیه اروپا با توجه به تمامی ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارد تا چه حد توانسته اهداف خود را پیش‌ببرد؟ تا چه اندازه به موفقیت دست یافته و چه کشورهایی را با خود همراه و موافق کرده است؟ همچنین در این مسیر با چه چالش‌ها و مسایلی مواجه بوده است؟

وی افزود: متاسفانه در کشور ما شناخت کافی و اطلاعاتی دقیقی درباره اتحادیه اروپا وجود ندارد و اغلب دیدگاه‌های موجود برخاسته از نگاه‌های ژورنالیستی‌اند نه دستاوردهای علمی و سایر استادان رشته‌های دیگر که به این حوزه می‌پیوندند نیز نگاه عمیقی به این موضوع ندارد. این مسایل ما را بر آن داشت تا کتابی در این زمینه به رشته تحریر درآوریم. 

دستاوردهای کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از پایان جنگ سرد» در پنج بخش و 232 صفحه تنظیم شده‌اند. «اتحادیه اروپا و سیاست بین‌الملل»، «سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا»، «سیاست دفاعی و امنیتی مشترک»، «جایگاه ناتو در امنیت اروپا» و «موانع و چالش‌های تحقق سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی اتحادیه اروپا» فصول این نوشتارند.

انتشارات خرسندی به زودی این کتاب را به چاپ می‌رساند و در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آن را عرضه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط