چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
برپایی بزرگداشت عطار در دانشگاه آزاد مشهد

رضا اشرف‌زاده، پژوهشگر و مصحح از برپایی مراسم بزرگداشتی به مناسبت روز عطار در دانشگاه آزاد مشهد خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اشرف‌زاده گفت: به مناسبت 25 فروردین، روز بزرگداشت عطار، سه‌شبنه (27 فروردین) در دانشگاه آزاد مشهد نشستی از ساعت 17 تا 19 در قالب چهار سخنرانی برگزار می‌شود؛ البته نام سخنرانان و موضوع سخنرانی‌ها هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: علاوه بر این به همین مناسبت دو مراسم دیگر، یکی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان در نیشابور و دیگری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

این پژوهشگر در ادامه و درباره کتاب‌های در دست انتشارش توضیح داد: امسال شرحی بر گزیده دو کتاب «مصیبت‌نامه» و «الهی‌نامه» عطار را از سوی نشر «به‌نشر» در دست چاپ دارم و احتمال دارد در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه شود.

وی در پایان یادآور شد: شرحی بر «گزیده تذکرة‌الاولیاء» و «گزیده منطق‌الطیر» نیز انجام شده و آماده انتشار است. در تمامی این کارها علاوه بر گزینش و شرح، به ارایه توضیح، کشف‌الابیات و رمز و رازهای این آثار نیز پرداخته‌ام. این آثار به صورت مجموعه‌ای از گزیده آثار عطار در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

اشرف‌زاده متولد سال 1321 در شهر بم است. وی در سال 1363 دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد. اشرف‌زاده هم اکنون نیز عضو هیات علمی و استاد زبان و ادبیات فارسی و قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است.
«آب آتش‏فروز» (گزیده حدیقةالحقیقه)، «برگزیده اخلاق ناصری»، «بهار زنده‏دلان» (گزیده اشعار صائب)، «پیغام اهل راز»، «تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری»، «جلوه‏گری‌های سحرگاهی» (شرح و گزیده مخزن‏الاسرار)، «چهل حکایت»، «حکایت شیخ صنعان»، «خزان و بهار»، «داستان شیخ صنعان»، «داستان‏های دیوانگان در آثار عطار»، «رابعه» (زندگی و آثار رابعه بنت کعب)، «راز خلوتیان» (شرح 110 غزل حافظ) و «رنج‌نامه زندانی نای و مرنج» (گزیده مسعود سعد) از آثار منتشر شده این پژوهشگرند.

«سرود خورشید» (شرح 114 غزل دیوان شمس)، «شرح گزیده منطق‏الطیر»، «صد کلمه امیرالمومنین عادل بن علی بن عادل»، «فارسی عمومی»، «فرهنگ کاربرد آیات و روایات در شعر عطار»، «فرهنگ نوادر لغات و ترکیبات آثار عطار نیشابوری»، «کلاه بی‏سران» (شرح گزیده مصیبت‏نامه)، «گزیده اخلاق ناصری»، «گزیده اشعار ناصرخسرو»، «گزیده اشعار خاقانی»، «گزیده متون تفسیری فارسی»، «گزیده مختارنامه»، «گلشن توحید» (شرح منظوم مفردات مثنوی)، «معانی و بیان»، «نشان تیشه فرهاد» (نقد و تحلیل شیرین و فرهاد وحشی بافقی)، و «هفت حکایت» از دیگر آثار منتشر شده اشرف‌زاده هستند.
 
۲۵ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و هر سال مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی در این روز در شهر نیشابور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط