شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
کتابی که از قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا می‌گویند

«قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا» با زیر عنوان «دیدگاه‌های نظری، تاریخی و جدید» ویراسته «ایندرجیت پارمر» و «میشل کاکس» با ترجمه جواد علی‌پور از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب ویراستاری شده مجموعه‌ای از مقالات برگزیده کنفرانسی بین‌المللی در حوزه قدرت نرم به شمار می‌آید. فصول مختلف این اثر با رویکردی نقادانه قدرت نرم را به لحاظ نظری، عملی، تاریخی، و مفهومی بررسی می‌کنند.

مطالعه موردی و تطبیقی این کتاب نظرات اولیه آمریکامحور درباره قدرت نرم را با چالشی جدی مواجه و از رویکرد آمریکامحوری در این حوزه ساختارشکنی کرده است و آن را به بازیگران دیگر عرصه روابط بین‌الملل از جمله چین و اتحادیه اروپا تعمیم می‌دهد.

فصل نخست و آخر این کتاب توسط «جوزف نای» مبدع قدرت نرم نوشته شده‌اند. در واقع این اثر می‌کوشد به پرسش‌های اساسی در حوزه قدرت نرم پاسخی منطقی و مستدل ارایه دهد و مسایل مبهم این حوزه را موشکافی و تبیین کند.

محققان مباحث علمی و نظری قدرت نرم، سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

مضامین این اثر در 13 فصل تنظیم شده‌اند. «جوزف نای» در فصل نخست با عنوان «آینده قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا» ایده خود از قدرت نرم، سخت و هوشمند را توضیح می‌دهد و از بی‌کفایتی‌های دولت بوش انتقاد می‌کند. سپس به بررسی چالش‌های رییس جمهور آینده بعد از انتخابات نوامبر 2008 می‌پردازد. فصل بعدی با عنوان «از هژمونی تا قدرت نرم؛ استلزامات یک تغییر مفهومی» مباحثی نظیر تاریخ‌نگاری قدرت نرم، موشکافی قدرت نرم و تبیین چارچوب گرامشی را ارزیابی می‌کند.

«قدرت نرم و استراتژی؛ توسعه یک مفهوم استراتژیک از قدرت» عنوان سومین فصل کتاب است که درباره ماهیت غیراستراتژیک از قدرت نرم، توسعه برداشتی استراتژیک از قدرت نرم و به‌کارگیری برداشتی استراتژیک از قدرت نرم مباحثی را مطرح می‌کند. فصل چهارم با نام «درخشندگی غیرقابل تحمل قدرت نرم» درباره سرچشمه‌های قدرت نرم، مفهوم‌سازی قدرت نرم، قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا و قدرت نرم آمریکا و نهادهای چند جانبه بحث می‌کند.

فصل پنجم تحت عنوان «بازی قدرت، قدرت نرم و تاریخ‌نویسی بین‌المللی» مباحثي در حوزه مفهوم‌سازی، شکل روایت و تاریخ قدرت نرم، قدرت نرم آمریکا و همکاری چند جانبه بین‌المللی، کمک خارجی و قدرت نرم، قدرت نرم و دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکایی و قدرت نرم و مورخان بین‌المللی دربر دارد.

«چالش ضد آمریکاگرایی نخبگان در جنگ سرد؛ بنیادهای آمریکایی، سمینار هاروارد کیسینجر و سمینار مطالعات آمریکا در سالزبورگ» ششمین فصل کتاب است که دو برنامه دیپلماسی عمومی قدرت نرم - سمینار هاروارد هنری کیسینجر و سمینار سالزبورگ برای مطالعات آمریکا - را در طول دهه‌های 1950 و 1960 را مورد توجه قرار می‌دهد.

فصل هفتم با عنوان «رهبری تکنولوژیکی و قدرت نرم آمریکا» استدلال می‌کند که آمریکا از قدرت نرم خود در دهه‌های 1950 و 1960 در تلاش برای تقویت جایگاه خود در برابر همکاری دفاعی اروپا استفاده کرده است. فصل هشتم با نام «استفاده نظامی از قدرت نرم ـ مبارزات اطلاعاتی؛ چالش کاربرد، مخاطبان و آثار آن‌ها» موضوعاتی نظیر ادراک، رسانه و ارتش، ابعاد روانی، مبارزات اطلاعاتی و مخاطبان و قدرت نرم را بررسی می‌کند.

فصل نهم بحث و بررسي دیپلماسی عمومی و جنگ اطلاعاتی بر ضد ترور را عهده‌دار است. فصل دهم مباحثی را درباره ديپلماسي عمومي آمريکا مطرح می‌کند، فصل يازدهم در زمینه استراتژی قدرت نرم اتحادیه اروپا نوشته شده است و فصل دوازدهم قدرت نرم چين را بررسی می‌کند. مباحث اصلي آن نيز موضوعاتی درباره قدرت نرم، منابع قدرت نرم چین و دیدگاه‌های غربی‌اند. «جوزف نای» در فصل سيزدهم به تحسین‌کنندگان، منتقدان و جواب‌دهندگان خود در فصل پایانی این کتاب پاسخ می‌دهد.

نخستین چاپ کتاب «قدرت نرم و سياست خارجي آمريکا؛‌ ديدگاه‌هاي نظري، تاريخي و جديد» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار نسخه در 428 صفحه به بهای 12 هزار و 500 تومان روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط