دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
«بررسی و نقد مبانی سکولاریسم» دوباره از راه رسید

کتاب مجموعه مقالات «بررسی و نقد مبانی سکولاریسم» به اهتمام دکتر علی‌اکبر کمالی‌اردکانی به چاپ دوم رسید. این نوشتار با ارایه مباحث نظری و تحلیلی به بررسی رابطه دین و سیاست می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به این که مفهوم سکولاریسم در حوزه اندیشه سیاسی ـ اجتماعی مسلمانان از  مباحثی است که چالش‌ها و نقدهای نظری فروانی را ایجاد کرده، طرح پژوهشی نقد و بررسی مبانی سکولاریسم را با هدف استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران داخلی مطرح کرد و این کتاب را پدید آورد.

همچنان که از مضامین کتاب بر می‌آید، موضوع رابطه دین و سیاست از مباحث اساسی و مهمی است که در دنیای مسیحیت و جهان اسلام سابقه طولانی دارد. بحث در این زمینه مورد توجه روزافزون اندیشمندان مسلمان قرار دارد. در چند سال اخیر این روند با گسترش امواج بیداری اسلامی و فروپاشی برخی نظام‌های سکولار وابسته و دست‌نشانده غرب در جهان اسلام، افزایش بیشتری یافته و تلاش برای بازگشت به هویت اسلامی میان مسلمانان سراسر جهان محسوس است.

امروزه روشنفکران جهان اسلام بیش از گذشته از الگوهای وارداتی غربی و شرقی دل‌زده شده شده‌اند و به سمت الگوهای نوین مبتنی بر اصول و مبانی اسلام گرایش پیدا کرده‌اند.

این کتاب متشکل از مقالات مختلفی است که موضوع سکولاریسم و رابطه دین و سیاست در جهان اسلام و ایران را از ابعاد گوناگون بررسی، تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

کتاب «بررسی و نقد مبانی سکولاریسم» در سه بخش اصلی با عناوین «مباحث نظری»، «مباحث تاریخی» و «مباحث دوران معاصر» مقالات عده‌ای از پژوهشگران را در 13 فصل با موضوعاتی مانند «لائیتیسه، مسیحیت و سیاست»، «تبیین مبانی سکولاریته»، «دین و سیاست در ایران باستان»، «نقد و بررسی سکولاریسم از دیدگاه امام خمینی(ره)» و «نسبت دین و سیاست در آرای متفکران معاصر عرب» ارایه می‌کند.

اصغر افتخاری، فریبرز محرم‌خانی، سیدخدایار مرتضوی، جلال درخشه، محمدرحیم عیوضی، احمد بنی‌جمالی، سیدعبدالامیر نبوی، تقی رستم‌وندی، علی‌اکبر کمالی‌اردکانی، فرزاد پورسعید، مرتضی بحرانی و بهرام اخوان‌کاظمی از محققانی به شمار می‌آیند که در تالیف مقالات این اثر همکاری داشته‌اند.

مخاطبان کتاب «بررسی و نقد مبانی سکولاریسم» با بررسی مطالب متوجه متن علمی و چارچوب‌های نظری و آکادمیک کتاب خواهند شد. این اثر می‌کوشد با استناد به دستاوردهای علوم اجتماعی، علم سیاست و نظریه‌های سیاسی اسلام به نقد و بررسی دیدگاه‌های سکولاریسم بپردازد و سستی پایه‌های آن را در جهان کنونی آشکار سازد.

دومین چاپ کتاب «بررسی و نقد مبانی سکولاریسم» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار و 500 نسخه در 476 صفحه به بهای 11 هزار تومان در سال 91 روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها