چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
مفهوم سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه بررسی شد

کتاب «سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه» از سوی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. این اثر به کمک آموزه‌های نهج‌البلاغه به بازتعریف مفهوم سرمایه اجتماعی پرداخته و مولفه‌های بومی و دینی آن را از بطن آموزه‌های نهج‌البلاغه استخراج کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در مقدمه کتاب «سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه» آمده است: «نهج‌البلاغه پس از قرآن کریم گرانقدرترین میراث فرهنگی مسلمانان است؛ کتابی که در میان آثار بشری چون چشمه خورشید است و منبعی سرشار از معارفی راهگشا برای زندگی در پرتو ایمان، تقوا و احسان.»

مولف در بخش پیشگفتار این نوشتار می‌‌نویسد: «با نگاهی دقیق به مجموعه نهج‌البلاغه می‌توان مولفه‌ها و اصولی را از متن فرمایشات امام علی(ع) استخراج کرد. این اصول می‌تواند به عنوان بخشی از الگوی رفتاری ـ اداری امام علی(ع) از منظر مولفه‌های سرمایه اجتماعی لحاظ گردد. کتاب «سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه» به طور مشخص درصدد ارایه مدلی از مولفه‌ها و شاخص‌های سرمایه اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های امام علی(ع) است که در عبارات نهج‌البلاغه بدان اشاره شده است.»

کتاب «سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه» از پنج فصل اصلی تشکیل شده است. «کلیات پژوهش»، «مفاهیم، تعاریف، مولفه‌ها و مدل‌های رایج سرمایه اجتماعی»، «اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در آموزه‌های نهج‌البلاغه»، «الگوی پیشنهادی تحقیق و بررسی در نهج‌البلاغه جهت استخراج مولفه‌های سرمایه اجتماعی» و «مولفه‌ها و مدل پیشنهادی سرمایه اجتماعی در آموزه‌های نهج‌البلاغه» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

در فصل نخست این کتاب به صورت خلاصه مفهوم سرمایه اجتماعی و دغدغه اصلی پژوهش ارایه شده است. در فصل دوم شناخت دقیقی نسبت به مفهوم سرمایه اجتماعی از منظر کارکردها، مولفه‌ها، ابعاد، مدل‌ها و تفاوت رویکردها در دیدگاه‌های اندیشمندان مختلف غربی ارایه شده است.

مولف در فصل سوم ضمن تبیین جایگاه دین و آموزه‌های دینی به عنوان غنی‌ترین منبع سرمایه اجتماعی به نقدهای وارده به سرمایه اجتماعی پرداخته و جایگاه سرمایه اجتماعی در اسلام را بررسی کرده است.

در فصل چهارم این نوشتار سعی شده یکی از ابزارهای کیفی تحقیق در متون تحت عنوان «روش تحقیق داده بنیاد» به عنوان ابزاری قوی در مطالعه نهج‌البلاغه ارایه شود. 

همچنین مولف در فصل پنجم با استفاده از «روش تحقیق داده بنیاد» به استخراج و استنباط نکات کلیدی، کدهای باز، مفاهیم، مقوله و مولفه‌های سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه پرداخته و مدل‌های مفهومی آن را تدوین و طراحی کرده است.

چاپ نخست کتاب «سرمایه اجتماعی در نهج‌البلاغه» اثر حامد فاضلی‌کبریا و با مقدمه دکتر مصطفی دلشاد‌تهرانی، با شمارگان یک‌هزار نسخه، 292 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی دانشگاه امام صادق(ع) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط