دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
بررسی نقش قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران

کتاب «نقش قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران؛ از نرم‌افزارگرایی کلینتون تا سخت‌افزارگرایی بوش» از سوی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. این اثر به معرفی ابزارها و مولفه‌های قدرت نرم و مکانیسم‌های اجرایی آن می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ناشر در بخش نخست کتاب «نقش قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران؛ از نرم‌افزارگرایی کلینتون تا سخت‌افزارگرایی بوش» می‌گوید: «مطالعه نظریه قدرت نرم اگر چه از حیث فلسفی و شناختی امری ضروری و جذاب است اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که قدرت نرم صرفا یک نظریه تحلیلی برای شناخت نیست بلکه دارای ارزش عملیاتی می‌باشد. معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با عنایت به ضرورت پژوهش همه جانبه در این زمینه، از سال 1387 طرح مطالعاتی قدرت نرم را تعریف و اجرا کرد.»

کتاب «نقش قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران» از سه فصل اصلی «تبیین قدرت نرم، مولفه‌ها و ابزارها»، «سیاست خارجی آمریکا در دوره پسا جنگ سردی»، و «راهبردهای آمریکا در مقابل ایران» تشکیل شده است.

در فصل نخست، پس از تعریف و تبیین قدرت نرم، ابزارها و مولفه‌های قدرت نرم بحث و بررسی شده‌اند. در فصل دوم، روابط خارجی آمریکا، مکاتب حاکم بر این روابط، عوامل موثر بر سیاست خارجی آمریکا و در ادامه سیاست خارجی «بیل‌کلینتون» و «جورج دابلیو بوش» بررسی شده است.

فصل سوم با مقدمه‌ای درباره روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی شروع شده و درباره علل و چگونگی تقابل یا تعامل میان دو کشور بحث شده است و در نهایت به سناریوهای مبتنی بر قدرت نرم موجود آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی اشاره می‌شود.

مولف در بخشی از این نوشتار قدرت نرم را این‌چنین تعریف کرده است: «مفهوم «قدرت نرم» فرهنگ، ارزش‌ها و اصول بنیادین، دیپلماسی عمومی، حقوق بشر، مداخلات بشردوستانه، بورس‌های تحصیلی و برنامه‌های تبادل فرهنگی و علمی و ... را شامل می‌شود که استفاده از آن برای کسب برتری در مقابل رقبا به اهرم اصلی سیاست آمریکا تبدیل شده است.»

چاپ نخست کتاب «نقش قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران؛ از نرم‌افزارگرایی کلینتون تا سخت‌افزارگرایی بوش» اثر جواد علی‌پور با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه، 220 صفحه و بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط