سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
معرفی «باباشاه اصفهانی» در کتابی به قلم علی اکبر ولایتی

کتاب «باباشاه اصفهانی» مجلد دیگری از مجموعه «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران» نوشته علی‌اکبر ولایتی منتشر شد. در این کتاب ضمن معرفی کامل باباشاه اصفهانی، خوشنویس مشهور عصر صفوی، رساله «آداب المشق» این هنرمند نیز درج شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بابا شاه اصفهانی، معروف به باباشاه عراقی، از معاصران شاه عباس صفوی و از معروفترین خوشنویسان سده دهم بوده است. 

اسکندر بیگ ترکمان در کتاب «تاریخ عالم آرای عباسی» از او به عنوان بزرگترین استادان نستعلیق زمان شاه طهماسب صفوی یاد کرده است. رساله منثور «آداب‌المشق» که درباره خوشنویسی است و برخی به غلط آن‌را به میرعماد منسوب کرده‌اند، اثر باباشاه است. 

نسخه اصل رساله «آداب المشق» در کتابخانه دانشگاه پنجاب لاهور نگهداری می‌شود. این رساله را محمد شفیع براساس همین نسخه منتشر کرده است. 

«بابا شاه اصفهانی» نوشته علی‌اکبر ولایتی شرح مختصری است از زندگی و آثار هنری این خوشنویس شهیر عصر صفوی. این کتاب در اصل مجلد صدم مجموعه «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران» انتشارات امیرکبیر است که به قلم ولایتی نوشته شده است.

«باباشاه اصفهانی» چهار فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «چشم‌اندازی بر اوضاع سیاسی، اجتماعی»، «مروری کوتاه بر سیر خوشنویسی نستعلیق»، «آداب‌المشق» و «تصویر نسخه خطی رساله آداب‌المشق». 

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب انتشار کامل رساله «آداب‌المشق» در فصل سوم آن است. رساله آداب المشق خود 6 فصل دارد که عناوین آن‌ها به ترتیب عبارتند از «در بیان احتراز کاتب از صفات ذمیمه»، «در بیان اجزای خط»، «در تعریف مشق و آداب آن»، «در بیان قلم تراشیدن»، «در آداب مرکب ساختن» و «در ترتیب کردن کاغذ.» 

ولایتی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب، نوشته است: «با روی کار آمدن صفویان در اوایل سده دهم قمری، به دست شاه اسماعیل یکم، مرکزیت هرات [در هنر اسلامی] و همه میراث هنری آن به مرکز ایران و پس از آن‌که شاه عباس یکم اصفهان را به پایتختی برگزید، به اصفهان منتقل شد. این شهر به سرعت گسترش یافت و به مرکز هنرهای گوناگونی چون معماری، نگارگری و خوشنویسی تبدیل شد. صفویان این هنرها را به چنان شکوفایی و بالندگی رساندند که هنوز هم با گذشت بیش از چهارصد سال چشم را می‌نوازد و خِرد را حیران می‌کند. باباشاه نیز در فضای هنر پرور اصفهان بزرگ شد، هنر آموخت و هم‌ردیف خوشنویسان بزرگ روزگار خود، بر صدر نشست.» 

کتاب‌های «تاریخ عالم آرای عباسی» نوشته اسکندر بیک منشی و تصحیح محمد اسماعیل رضوانی، «خط و خطاطان» نوشته میرزا حبیب اصفهانی، «میرعماد» نوشته یعقوب آژند، «تاریخ اجتماعی ایران» نوشته مرتضی راوندی، «رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته» نوشته حمیدرضا قلیچ‌خانی، «کتاب آرایی در تمدن اسلامی» نوشته نجیب مایل هروی، «گلستان هنر» نوشته قاضی احمد منشی و «تکملةالاخبار» نوشته عبدی بیگ شیرازی» نام برخی منابع مورد استفاده ولایتی در نگارش کتاب «باباشاه اصفهانی» است. 

«بابا شاه اصفهانی» نوشته علی‌اکبر ولایتی، با شمارگان دو هزار نسخه در قطع جیبی، 120 صفحه و بهای دو هزار و 200 تومان از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها