چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
«آشنایی با علوم سیاسی» در قالب پرسش و پاسخ

پیتر جویس کوشیده در کتاب «آشنایی با علوم سیاسی» علاوه بر تبیین مفاهیم و اصطلاحات این علم، به مهم‌ترین پرسش‌های این حوزه پاسخ دهد. این کتاب با ترجمه پرویز بابایی منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در تشریح هر علمی نکات و مسایل اساسی وجود دارند که آگاهی از آن‌ها درهای ورود به آن دانش به شمار می‌آیند. این کتاب ضمن تبیین این مسایل، مقدمه‌ای برای مطالعه سیاست است.

مطالعه علم سیاست به دلیل مباحث گوناگون و تخصصی‌بودن‌ برای عموم مردم به سادگی امکان‌پذیر نیست، از این رو این نوشتار هدف اصلی خود را تشویق مخاطبان به مطالعه علوم سیاسی معرفی می‌کند و تصمیم دارد آ‌ن‌ها را به پژوهش‌های بیشتر ترغیب کند.

مواد ارایه شده در این کتاب معطوف به نهادهای حکومت و نظام‌های سیاسی عمل‌کننده در جهان اول(جوامع پساصنعتی) یعنی دولت‌های لیبرال دموکراتیک و تفاوت‌های موجود میان آن‌هاست. مخاطبان در هر فصل با بحث‌هایی درباره پرسش‌های مرتبط با علوم سیاسی مواجه می‌شوند. این چالش می‌تواند در میزان علاقه‌مندی آن‌ها به پیگیری موضوعات و مباحث علم سیاست اثرگذار باشد.

مولف کتاب کوشیده با فراتر رفتن از موضوعات صرفا علمی یا توصیفی گام در ورطه تحلیل، پرسش و پاسخ و بررسی رخدادهای احتمالی بگذارد و با این شیوه ذهن مخاطبان را با حالت‌های گوناگون این وقایع آشنا سازد.

کتاب «آشنایی با علوم سیاسی» ضمن معرفی نظام‌های سیاسی موجود، مهم‌ترین عوامل دخیل در آ‌ن‌ها نظیر نمایندگی، مدیریت انتخابات و فرهنگ سیاسی را بررسی می‌کند. واکاوی نقش احزاب در نظام‌های سیاسی جوامع، ایدئولوژی سیاسی جناح‌های مختلف، ارتقای پیوند میان شهروندان و قوه قانونگذاری از دیگر مطالبی‌ است که مولف با گذر از آن‌ها به نقش رسانه‌های همگانی و قانون اساسی می‌پردازد و در نهایت نظام دولت ـ ملت در جهان مدرن را شرح می‌دهد.

نکته قابل تامل در رویکرد نگارشی اثر آن است که مولف در هر موضوعی با طرح پرسش ذهن مخاطب را به جهتی که می‌خواهد معطوف می‌کند و ضمن بیان اهمیت موضوع، جایگاه تفکر را نیز در این دسته از مطالعات یادآور می‌شود. از نقاط منفی چنین شیوه نگارشی می‌توان به محدود کردن دایره پاسخ‌ها و جهت‌دار ساختن تفکرات سیاسی مخاطبان در راستای خواست مولف، اشاره کرد.

مضامین این کتاب در 14 فصل با عناوینی مانند ایدئولوژی سیاسی، انتخابات و نظام‌های انتخاباتی، احزاب و سامانه‌های حزبی، گروه‌های فشار، رسانه‌های همگانی، دیوان‌سالاری، قوه مقننه و اجرای قانون، حکومت مادون ـ ملی و دولت ـ ملت در جهان مدرن تنظیم شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «آشنایی با علوم سیاسی» را انتشارات معین با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 429 صفحه به بهای 12 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها