جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
سفرهای نوروزی همراه با کتاب‌های ایرانشناسی

گردشگری نوروز می‌تواند تجربه‌های جدیدی برای علاقه‌مندان به طبیعت، حیوانات، گیاهان و حتی آسمان شب فراهم کند. کتاب‌های انتشارات ایرانشناسی با نام‌های «بیابان‌گردی در ایران»، «آبشارهای ایران»، «پروانه‌های ایران» و «نجوم برای همه» راهگشایی برای معرفی این موقعیت‌های جذاب است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «بیابان‌گردی در ایران» نوشته ساسان سلوتی و معصومه بابانیانوری در هفت فصل با نام‌های «آشنایی با بیابان»، «رستنی‌های بیابان»، «دنیای جانوران بیابان‌زی»، «هفت وادی» و «سفر» بیابان‌ها و صحراهای ایران را معرفی کرده است.

این کتاب با زبان ساده، اقلیم، رستنی‌ها، جانوران و فرهنگ مردمان این منطقه‌ها را برای خواننده بیان می‌کند. «بندریگ»، «خرانق و ریگ زرین»، «خور و بیابانک»، «شهداد، همسایه لوت»، «قنات»، «طبس و آبادی‌هایش»، «قائن و آهنگران»، «ورزنه و کویر خارا»، هفت وادی معرفی شده در این کتابند.

دیگر اثر در حوزه گردشگری طبیعت، کتاب «آبشارهای ایران» تالیف مجید اسکندری به‌شمار می‌رود که براساس ترتیب الفبایی استانی، بیش از 330 آبشار همراه با مختصات جغرافیایی و روش دسترسی و اطلاعات محیطی برای استفاده محققان و گردشگران معرفی شده است.

در این کتاب همچنین به بیش از یک‌هزار و 500 جاذبه طبیعی و اکوتوریستی در سراسر ایران اشاره شده و 175 تصویر از آبشارهای ایران در قاب تصویر کتاب نشسته است.

طبیعت‌گردان معمولا با پروانه‌های بسیاری در طبیعت روبه‌رو می‌شوند. کتاب «پروانه‌های ایران» (راهنمای میدانی) با تالیف علیرضا نادری، عضو انجمن پروانه‌شناسی اروپا، حدود 200 گونه از فراوان‌ترین، کمیاب‌ترین و بسیاری گونه‌های اندمیک (بومی یا محلی) از پروانه‌های ایران را معرفی کرده است. 

تنظیم کتاب به‌شیوه‌ای است تا خوانندگان از هر منطقه کشور، بتوانند گونه‌هایی را که در آن منطقه زیست می‌کنند، به سادگی بیابند. همچنین مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی درباره پروانه‌ها و چیستی آن‌ها نیز به مخاطب ارایه می‌کند. 

آسمان شب از دیگر جذابیت‌های گردشگری به‌شمار می‌رود. کتاب «نجوم برای همه» نوشته «استفن پی ماران»  با ترجمه منصوره جلیل‌خانی و مهسا طاهری، دربردارنده مجموعه‌ای کامل از مفاهیم مهم و اساسی علم ستاره‌شناسی است که با بیانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان علاقه‌مند به این رشته در هر سطحی از معلومات ارایه شده است.

آشنایی با آسمان و صورت‌های فلکی، خورشید و سیاره‌های منظومه شمسی، ستاره و کهکشان‌ها، اجرام اعماق آسمان، همچنین معرفی ابزار لازم و راه‌های ارتباط با گروه‌های نجومی، آشنایی با کتاب‌ها و سایت‌های مرتبط برخی از موضوع‌های کتاب به‌شمار می‌رود.

کتاب‌های نامبرده از سوی انتشارات ایرانشناسی در دسترس علاقه‌مندان و گردشگران قرار گرفته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها