جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
انتشار «تحلیل سیاسی تجربی» براساس روش‌های کمی و کیفی

کتاب «تحلیل سیاسی تجربی: مقدمه‌ای بر روش‌های کمی و کیفی تحقیق در علوم سیاسی» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. این اثر با ارایه تصویری کلی از روش‌های تجربی اصلی در حوزه مطالعات کمی و کیفی می‌تواند به پژوهشگران تجربی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی کمک کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به شرایط، امکانات و نیازمندی‌ جامعه در مقطع کنونی با طرحی جامع نسبت به معرفی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه، ارزیابی سازمانی ـ کارکردی آن‌ها و در نهایت تحلیل شرایط آینده می‌کوشد و نتایج این پژوهش‌ها را در قالب کتاب، گزارش و نشریات علمی ارایه می‌کند.

کتاب «تحلیل سیاسی تجربی: مقدمه‌ای بر روش‌های کمی و کیفی تحقیق در علوم سیاسی» از جمله این کتاب‌ها محسوب می‌شود که روش‌های تجربی اصلی در حوزه مطالعات کمی و کیفی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مترجم در مقدمه این کتاب آورده است: «به دلیل این‌که این اثر بر اساس اوضاع و احوال جامعه آمریکا نوشته شده است تا جایی که ممکن بوده از مثال‌های بومی استفاده کرده‌ام بدون آن‌که در اصل موضوع خدشه‌ای وارد شده باشد.» 

کتاب «تحلیل سیاسی تجربی: مقدمه‌ای بر روش‌های کمی و کیفی تحقیق در علوم سیاسی» از بیست و چهار فصل تشکیل شده است. «فرآیند تحقیق، تئوری‌سازی مفاهیم و فرضیات در پژوهش سیاسی»، «پی‌ریزی بنیان تحقیق: تکنیک‌های کاوش نظامند منابع و مآخذ»، «کاوش در اینترنت، از ذهنیت تا عینیت: عملیاتی کردن و اندازه‌گیری»، «انجام تحقیق از روی یک برنامه یا طرح تحقیق»، «نمونه‌گیری»، «تحقیق پیمایشی»، «تکنیک‌های مقیاس‌سازی»، «تحلیل محتوا»، «منابع و کاربرد داده‌های تجمیعی»، «پژوهش تطبیقی»، «تحلیل شبکه اجتماعی» و «آماده‌سازی و پردازش داده‌ها» عناوین برخی از این فصول را تشکیل می‌دهند. 

مخاطبان با مطالعه این اثر می‌آموزند که پایه گزارش تحقیق باید از همان مراحل اولیه پروژه گذاشته شود. همچنین یاد می‌گیرند که قسمت‌های اصلی یک گزارش علمی عبارت است از مقدمه، مرور ادبیات گذشته، بررسی متدولوژی و روش تحقیق نتایج و یافته‌های تحقیق و در نهایت نتیجه‌گیری از تحقیق.

مولف در این اثر تاکید دارد که در تهیه یک گزارش قبل از انجام تحلیل محتوا باید جمعیت مورد مطالعه مشخص شود و با انتخاب نمونه اسناد، متون و واحد تحلیل باید تصمیم گرفت که کدگذاری متون و اسناد توسط انسان یا ماشین صورت پذیرد.

چاپ نخست کتاب «تحلیل سیاسی تجربی: مقدمه‌ای بر روش‌های کمی و کیفی تحقیق در علوم سیاسی» اثر «یارول بی مانهایم» با ترجمه دکتر رضا افخمی با شمارگان یک‌هزار نسخه، 480 صفحه و بهای 14 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها