شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
روایت داستان رنج‌ها و پيامك‌هاي يثربي در نمايشگاه كتاب

«قصه‌ها و غصه‌هاي پشت صحنه» و «قصه‌هاي پيامكي» نام دو كتاب جديد چيستا يثربي است كه به زودی منتشر و در نمایشگاه کتاب ارایه مي‌شود. یثربی گفت که در اين كتاب‌ها اتفاقات واقعي زندگي حرفه‌اي و شخصي‌اش را به صورت داستانی نوشته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يثربي گفت: كتاب «قصه‌ها و غصه‌هاي پشت صحنه» در واقع رنج‌نامه اهالي تئاتر در ايران است. در اين كتاب، اتفاقاتي واقعي را كه هنگام اجراي بعضي نمايش‌ها با آن‌ها روبه‌رو شدم، به صورت داستان روايت كرده‌ام. 

وي افزود: در سال‌هايي كه در زمينه تئاتر فعاليت كرده‌ام، بعضي نمايش‌هايم در اجرا دچار مشكل شدند. اين مشكلات گاهي مربوط به بازيگر يا خود من به عنوان كارگردان و نويسنده و گاهي به تماشاگران مربوط بوده است؛ مثلا داستان قهر كردن بعضي بازيگران در شب اجراي يك نمايش يا تغيير حال يك تماشاگر در هنگام تماشاي نمايش، در بعضي قسمت‌هاي اين كتاب نقل شده است.

«از سيلويا پلات تا چنگيزخان»، «يك شب ديگر هم بمان سيلويا»، «نمايشي براي هميشه» درباره حضرت زهرا، «اتاق تاريك» درباره ميرزاده عشقي،‌ «كارناوال با لباس خانه» با موضوع آسيب‌شناسي خانواده و «پشت سايه‌هاي كاج» كه روايتي مدرن از داستان رستم و سهراب است، از  نمايش‌هايي‌اند كه به گفته يثربي، در هنگام اجرا دچار مشكل شدند و در نتيجه، دستمايه نوشتن داستان قرار گرفتند.

وي نشان دادن مشكلات تئاتر در ايران، چون بازيگرسالاري را از انگيزه‌هايش براي نوشتن اين داستان عنوان کرد و گفت: واقعيت تئاتر و اهالي آن از چشم مردم دور است و نمي‌دانند دشواري‌ها و مشكلات آن چيست.

به گفته يثربي، او در اين داستان، به فراخور موضوع، از شخصيت‌هايي واقعي چون حميد سمندريان و قيصر امين‌پور جملاتي نقل كرده است.

وي افزود:‌ «قصه‌ها و غصه‌هاي پشت صحنه» از سوي نشر ناميرا و انتشارات پارميدا تا دو ماه ديگر انتشار مي‌يابد و در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.

اين نويسنده و كارگردان تئاتر، همچنين از انتشار پيامك‌هايش در كتابي داستاني خبر داد و گفت: در كتاب «قصه‌هاي پيامكي» پيامك‌هايم به ديگران و جواب‌هاي آن‌ها را به صورت داستاني واقعي نقل كرده‌ام.

يثربي با بيان اين‌كه اين كتاب به نمايشگاه كتاب مي‌رسد، گفت: «قصه‌هاي پيامكي» طنزي تلخ دارد؛ مثلاً در بخشي از آن، يك مادر و فرزندش فقط از طريق پيامك ارتباط دارند كه اين اتفاقي ناگوار است.

به گفته وي، اين كتاب را نيز نشر ناميرا منتشر مي‌كند.

چيستا يثربي، داستان‌نويس، نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر است. بيشتر نمايشنامه‌هاي او تاكنون به صورت كتاب منتشر شده است. «اسرار انجمن ارواح»، «سلام خانم جنیفر لوپز» و «من آنا کارنینا نیستم» هم از داستان‌هاي منتشرشده اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط