چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
برنامه‌های سومین «کارنامه صدسال شعر زنان فارسی‌سرا» تشریح شد

سومین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» با محوریت بررسی شعر و شخصیت طاهره صفارزاده، پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود. راکعی، مدیر عامل انجمن شاعران ایران به «ایبنا» گفت که این همایش به دو بخش ارایه مقاله و معرفی و شعرخوانی شاعران جوان همراه با میزگردی تخصصی درباره آثار مرحوم طاهره صفارزاده و ارایه مقاله‌هایی در زمینه آثار شاعران زن انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، راکعی، مدیر عامل انجمن شاعران ایران گفت: حدود 100 مقاله با محور اصلی این دوره از همایش و همچنین کارنامه شعری زنان فارسی‌سرا به دبیرخانه کنگره ارسال و با توجه به سطح کیفی بالای این مقاله‌ها، 40 مقاله پذیرفته شد.

وی در ادامه توضیح داد: در نهایت نیز از مجموعه این 40 مقاله، 20 مقاله در حوزه‌ها و زمینه‌های موضوعی متنوع برای ارایه در این همایش یک روزه انتخاب شد که در دو نوبت ارایه می‌شوند. همچنین چکیده این 40 مقاله نیز منتشر شده است و در اختیار حاضران در همایش قرار می‌گیرد تا در آینده متن کامل این مقاله‌ها منتشر شود.

این شاعر افزود: همچنین لوح فشرده مقاله‌های نخستین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» نیز آمده شده است و در این همایش در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرد.

وی درباره نحوه ارایه مقاله‌ها در این همایش توضیح داد: بخش نخست همایش به میزگردی تخصصی درباره آثار مرحوم طاهره صفارزاده از زاویه‌های مختلف اختصاص دارد. در این بخش 12 مقاله ارایه می‌شود و در نهایت جمع‌بندی و پرسش و پاسخ  با موضوع این مقاله‌ها صورت می‌گیرد.

راکعی اظهار کرد: «نگاهی به شاعرانگی‌های طاهره صفارزاده»، «بررسی زبان زنانه در شعر صفارزاده»، «تعهد صفارزاده، ریشه‌های اجتماعی و سیاسی»، «نقد فراینده‌های مربوط به مشارک «من» در شعر صفارزاده»، «هویت اجتماعی با نگاهی به شعرهای صفارزاده»، «تحلیل انواع اسطوره در شعر صفارزاده» و «کارکرد عنصر رنگ در شعرهای صفارزاده» عنوان برخی مقاله‌هایی هستند که در این بخش ارایه می‌شوند.

وی درباره بخش دوم ارایه مقاله در این همایش گفت: در بخش دوم مقاله‌هایی در زمینه آثار شاعران زن انقلاب اسلامی مانند سپیده کاشانی، غزل تاجبخش، سیمین‌دخت وحیدی، صدیقه وسمقی، فاطمه راکعی و مهین زورقی ارایه می‌شود. ارایه مقاله‌ها در این دو بخش تا ساعت 13 به پایان می‌رسد و بخش بعدی برنامه‌ها از ساعت 15 آغاز می‌شود.

مدیرعامل انجمن شاعران ایران ادامه داد: در بخش بعدی که تا ساعت 21 ادامه دارد، آثار شاعران جوان بررسی می‌شود. برای این بخش بیشتر شاعرانی که پیش‌تر کتابی از آن‌ها به چاپ رسیده است، در نظر گرفته شده‌اند. در این بخش هر شاعر مقاله خود را ارایه و در ادامه نیز یکی از جدیدترین سروده‌هایش را قرائت می‌کند.

وی گفت: در این بخش شاعرانی چون عرفان نظرآهاری، راضیه بهرامی، مریم جعفری‌آذرمانی، ساغر شفیعی، فاطمه سالاروند، رویا زرین، مهرنوش قربانعلی، شیوا ارسطویی، رویا زارع و رزا جمالی شعرخوانی می‌کنند. همچنین این بخش با حضور هیات علمی انجمن، مشفق کاشانی، ساعد باقری، سهیل محمودی و افشین علاء برگزار می‌شود که درباره آثار شاعران جوان صحبت می‌کنند.

راکعی در پایان یادآور شد: بخش پایانی این برنامه نیز به اجرای موسیقی توسط یوسف کشانی، هنرمند نوجوان، اختصاص دارد.

سومین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» پنجشنبه (17 اسفند) از ساعت 9 تا 21 در محل انجمن شاعران واقع در خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهدی کلاهدوز (دولت)، نبش کوچه شهید نعمتی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط