شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
بررسی مفهوم بشردوستی در کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی»

کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی» با زیر‌عنوان رفتارهای حمایت‌گرایانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تالیف کاووس سیدامامی شامل مجموعه مقالات درباره ضرورت انفاق و کمک‌های بشر‌دوستانه و جایگاه رفتارهای حمایت‌گرایانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مقاله‌های کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی» در سه بخش و 10 فصل تدوین و تنظیم شده است. بخش نخست، شامل چهار مقاله با موضوع انفاق و کمک‌های بشر‌دوستانه در سنت اسلامی است. در بخش دوم، جایگاه رفتارهای حمایت‌گرایانه در سیاست خارجی و در بخش سوم جایگاه و ضرورت رفتارهای حمایت‌گرایانه در سیاست خارجی کشور، مرور می‌شود. 

در مقالات بخش اول کتاب، دکتر عباس مصلایی‌پور یزدی به اهداف و تاثیرات اخلاقی انفاق در قرآن و حدیث پرداخته است و انفاق را عملی نیکو معرفی می‌کند که در قرآن و احادیث بارها به آن توصیه شده است. همچنین مقاله دیگری نوشته دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی با غور در سیره نبوی، انفاق را عملی به قصد تقرب به خداوند و افزودن بر ایمان فردی تلقی می‌کند. 

از دیگر مصادیقی که در بخش اول کتاب در مقالات برای انفاق در نظر گرفته شده است می‌توان حمایت از محرومان جامعه، نزدیک‌تر شدن افق زندگی طبقات مختلف جامعه از راه تعدیل ثروت، خدمات معنوی، افزایش برکت، تزکیه نفس، گسترش عدالت اجتماعی را نام برد. 

بخش دوم کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی» به رابطه میان رفتارهای حمایت‌گرایانه و سیاست خارجی می‌پردازد. دکتر ابوذر گوهری‌مقدم در این مقاله‌ رفتارهای حمایت‌گرایانه را بخش جدایی‌ناپذیر سیاست خارجی کشورها در دنیای امروز می‌داند. 

در مقاله‌ای دیگر در بخش دوم کتاب، دکتر علی صباغیان به بحث درباره عوامل و پیامدهای سیاسی شدن کمک‌های بشر دوستانه پرداخته و استدلال می‌کند که با وجود تاکید اغلب سازمان‌های امداد‌رسان بین‌المللی بر اصولی چون انسان‌دوستی، کمک‌های بشر‌دوستانه در بسیاری مواقع تابع ملاحظات سیاسی و اهداف استراتژیک دولت‌های کمک‌کننده قرار می‌گیرند. 

دکتر محمدرضا دهشیری در مقاله دیگر فصل دوم کتاب با مقایسه دو سازمان جهانی حمایت‌گر یونسکو و آیسسکو در بحران غزه و سیل پاکستان، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو سازمان را بررسی کرده است. طبق این بررسی، یونسکو با نگاهی بشر‌دوستانه و آیسسکو با نگاهی ارزشی و دینی و حقوقی، رویکردهای خود را دنبال کرده‌اند. 

مقاله‌های مطرح شده در بخش سوم کتاب، جایگاه و ضرورت رفتارهای حمایت‌گرایانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند. در مقاله‌ای نوشته مهدی نادری و مصطفی اسماعیلی، با تحلیل گفتمانی نوشته‌ها و بیانات امام خمینی (ره) را بیان می‌کنند که مبانی رفتارهای حمایت‌گرایانه در اندیشه امام خمینی (ره) را می‌توان در قالب گفتمان استضعاف‌-استکبار، درک و عنوان کرد.
 
بهنام سرخیل، نقش حمایت از محرومان جهان را در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، در برداشت دیگری از اندیشه امام خمینی (ره)، بررسی و سپس تحلیل می‌کند. 

در بخشی از مقدمه کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی» آمده است: «در جهان امروز یکی از ابزارهای سیاست خارجی کشورها که از وجوه قدرت نرم نیز محسوب می‌شود، ارایه کمک‌های بشر‌دوستانه در کشورهایی است که به دلایل گوناگون در سیاست خارجی کشور کمک‌کننده مهم تلقی می‌شوند.» 

چاپ نخست کتاب «انفاق و کمک‌های بین‌المللی» در 404 صفحه و با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 9 هزار و 500 تومان توسط انتشارات دانشگاه امام صادق، چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها