سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
خاطرات نوروزی آقاجمال بلدیه‌چی در «تلخ و شیرین بلدیه» بازگو شد

«تلخ و شیرین بلدیه» نوشته شرمین نادری، مجموعه خاطرات آقاجمال بلدیه‌چی است که همراه با عکس و زبان طنز و داستان، تهران و شهرداری دوران ناصری تا پهلوی را معرفی می‌کند. بخش بسیاری از خاطرات در روزهای نوروز نوشته شده و نویسنده با استفاده از منابع معتبر به تاریخ بلدیه تهران می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تلخ و شیرین بلدیه» (روزنامه خاطرات آقا جمال بلدیه‌چی) به‌قلم شرمین نادری از مجموعه «قصه نهادهای شهری تهران» در سه دفتر به قصه‌های تهران عهد ناصری تا یادداشتی از تهران امروز اختصاص دارد. 

دفتر نخست با نام «روزنامه خاطرات آقاجمال بلدیه‌چی و پدرش آقا جمال محتسب‌باشی» قصه طهران عهد ناصری تا طهران محمدعلی‌شاهی و دفتر دوم با عنوان «خاطرات مهندس جمال بلدیه‌چی، پسر دردونه آقاجمال بلدیه‌چی»، قصه تهران عهد احمدشاهی تا تهران پهلوی را بازگو می‌کند. دفتر سوم کتاب نیز «قصه تهران، تهران امروز ما» یادداشتی از نواده بلدیه‌چی‌های تهران را شرح می‌دهد. 

در خاطره بخش نخست کتاب با عنوان «اندر احوالات طهران و بلدیه‌اش ‌(22 جمادی‌الاول...)» آمده است: «امروز روز که سال تحویل شد، از سر آفتاب نشستم به نگاشتن خاطره، مبادا که سال بگذره همچون عمری که گذشت و ما باز گوشه اتاق چمباتمه زده باشیم به خودخوری و لب‌گزی و خودمون به دست خودمون اسباب تغیر بیافرینیم در این بهار دلکش طهرون.»

کتاب مجموعه داستان‌هایی با زبان طنز و محاوره‌ای تهران آن دوره همراه با عکس است که به بازشناسی هویت تاریخی شهرداری در تهران از دوران قاجار تا امروز می‌پردازد. در حالی‌که متن داستان‌ها زبانی روایی دارد، عکس‌های کتاب همگی همراه با نوشتار و توضیح‌های تاریخی است. همچنین اطلاعات تاریخی آمده در داستان‌ها به‌گونه‌ای بازگوکننده شیوه زندگی و تفکر مردم آن روزگار به‌شمار می‌رود. بخش‌های بسیاری از کتاب به روزهای نوروز و خاطرات نویسنده از این روزها اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب با ‌نام «زیباسازی شهر تهرون... یا همون طهرون خودمون!» که خاطرات مهندس جمال بلدیه‌چی در روز ششم حمل، سال 1318 هجری شمسی است، نوشته شده است: «عید است و بهار است و سر زلف نگار است و خوبان همه پی تفرج به خیابون‌های طهرون، ما گردن شکسته، نشسته به اتاق، محضِ نگارش خاطرات شهر طهرون. قدما گفتن: خربوزه خوردی پای لرزم بشین... پس با شکم پر از حلوای رفتگون، با خودمون گفتیم، بد نیست دو خط هم از کار و کسب خودمون هم بنویسم. گفتنی که دیگه طهرون رو می‌گن تهرون و بلدیه رو می‌گن شهرداری، اما هنوز به زبون ما و خلایق نمی‌آد، چه ذکاءالملک فروغی دستور داده باشه چه نه...»

چهار کتاب دیگر از مجموعه «قصه نهادهای شهری تهران» با نام‌های «صدای پای آب»، «روشنایی تهران»، «از صفر تا 110» و «از قاطر تا قطار» به‌چاپ رسیده است.

«تلخ و شیرین بلدیه» (روزنامه خاطرات آقا جمال بلدیه‌چی) از مجموعه «قصه نهادهای شهری تهران»، به‌قلم شرمین نادری در 80 صفحه، شمارگان سه‌هزار نسخه و بهای دوهزار و 500 تومان از سوی موسسه نشر شهر راهی بازار کتاب شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها