سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر در کتابی برنامه‌ریزی شد

«برنامه‌‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر» نام اثری از ابراهیم حاجیانی است که به راهبردهایی در راستای انسجام کارکردی میان نهادهای دخیل در سیاستگذاری و امور اجرایی مسایل فرهنگی، هنری و دینی شهر تهران می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب با بررسی مولفه‌های شهری اثربخش در حوزه فرهنگ عمومی، چشم‌اندازی از فرهنگ را ارایه و راه‌کارهایی را برای پرهیز از موازی‌کاری در این بخش بیان می‌کند.

مولف با مروری بر نظریه‌های فرهنگ به ضرورت استفاده از روند استراتژی در سیاستگذاری توسعه فرهنگی می‌پردازد و جایگاه فرهنگ در اداره امور شهر را می‌کاود. سپس در دایره امکانات به تبیین فعالیت‌های فرهنگی شهری توجه و جایگاه تفکر، تجارب و رویکرد ماتریسی در اسناد را عنوان می‌کند. 

این اثر می‌کوشد مبانی و رویکردهای نگاه و ماتریس فرهنگی را بر اساس تجارب و دستاوردهای جهانی بیان کند و معضلات این حوزه که موجب پراکنده‌کاری، اتلاف انرژی و کارایی ناموفقند را آشکار سازد تا مدیران ارشد شهرداری تهران با نظر به این مسایل بتوانند بهترین تصمیمات را در موقعیت‌های گوناگون اتخاذ کنند.

کتاب با تاکید بر اهمیت فرهنگ و تعابیری مانند «فرهنگی‌شدن شهر» یا «شهر فرهنگی» زاویه نگاه فرهنگی را توصیه و بیان می‌کند. در این راستا توجه به مولفه‌هایی مانند نوآوری، کارآفرینی، نظام بازنمایی، فرآوری فرهنگی و فعالیت خلاق در ادبیات ضروری است.

گذر از بحران‌های نوپدید پاسخگویی به نیازهای نو شونده و نیل به آرمان‌شهر در گرو نگاه فرهنگی به شهر است. به اعتقاد نویسنده، افرادی که فرآوری ثروت، معرفت، منزلت و هویت را کارویژه‌های مدیریت شهری مطلوب در جوامع امروزی می‌شناسند، اولویت‌دادن به فرهنگ را نیز چاره‌ساز آن می‌دانند. 

هفت فصل با عناوین «مفهوم فرهنگ و نظریه‌های آن»، «برنامه‌ریزی و سیاست فرهنگی»، «مسایل و جایگاه فرهنگ در اداره امور شهری»، «ماتریس فرهنگی»، «جایگاه ماتریس در ادبیات مدیریت و مبانی نظری آن در علوم اجتماعی»،‌ «فعالیت‌ها و نهادهای فرهنگی در ایران» و «سوابق، تجارب و راهبردهای پیاده سازی ماتریس فرهنگی در ایران» ساختار اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند. 

مولف در بخشی از کتاب در تعبیری از سیاستگذاری فرهنگی نوشته است: «سیاست‌گذاری فرهنگی اصول راهنمای تصمیم‌گیری‌های فرهنگی و انجام اقدامات فرهنگی است که در زندگی فرهنگی موثرند و نهادهای حکومتی و سازمان‌های وابسته فرهنگی معمولا دارای بیشترین نقش در تعیین سیاست‌گذاری فرهنگی هستند و میزان دخالت و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه بسته به میزان فضای دموکراتیک در جامعه است.»

این کتاب در راستای دستاوردهای همایشی با عنوان «سیاست‌گذاری فرهنگی شهر» در زمستان سال 91 و با حمایت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به رشته تحریر در آمد.

نخستین چاپ کتاب «برنامه‌‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر» با زیر عنوان «ماتریس فرهنگی شهر تهران» از سوی انتشارات تیسا با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 544 صفحه و بهای 12 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها