چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
بررسی قصاید معروف عربی دوران پیش از اسلام

«شرح معلقات دهگانه» عنوان کتابی است که در آن قصاید معروف عربی متعلق به دوران پیش از اسلام بررسی شده‌اند. بسیاری از قصاید معلقات بر دیوارهای کعبه که همان زمان نیز مقدس بوده است، آویزان می‌شدند.-

کمال‌الدین مدرسی، مولف کتاب «شرح معلقات دهگانه» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: معلقات شامل قصاید مشهور در کشورهای عربی و در بخش‌هایی از ایران است. این قصاید مدت‌ زیادی در بسیاری از کرسی‌های دانشگاهی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات فارسی تدریس می‌شوند.

وی ادامه داد: معلقات دهگانه پیش از این در ایران ترجمه شده اما تاکنون شرحی بر آن نوشته نشده بود و این کتاب، نخستین اثر تشریحی بر این قصاید است. 

وی افزود: معلقات به دوران پیش از اسلام تعلق دارند و به شدت مورد توجه مردم آن زمان به ویژه در کشورهای عربی بوده‌اند. بسیاری از قصاید معلقات بر دیوارهای کعبه که همان زمان نیز مقدس بوده است، با طلا نوشته و آویزان می‌شدند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که این شعرها در میان مردم رواج داشته‌اند.

مدرسی درباره موضوع شعرها نیز اظهار کرد: موضوع بیشتر این قصاید در تجلیل از قبیله و نژاد بوده است. بخشی از اشعار نیز به ستایش بسیار از معشوق زمینی اختصاص داشته که گاهی حتی این معشوق وجود خارجی نداشته و برگرفته از تخیلات شاعران بوده است. همچنین در این قصاید به قداست کعبه اشاره شده است.

وی افزود: بررسی این قصاید به لحاظ لغت‌شناسی، سبک شعری و استفاده از آرایه‌های ادبی اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر، با توجه به این‌که شاعران در بخش‌هایی از این قصاید درباره طبیعت و محیط زندگی خود صحبت می‌کردند، می‌تواند به شناخت ما از فرهنگ آن زمان نیز کمک کند.

این محقق حوزه ادبیات تاکید کرد: این قصاید بخشی از ادبیات جهان محسوب می‌شودن و مطالعه آن برای پژوهشگران خالی از فایده نخواهد بود.

چاپ دوم «شرح معلقات دهگانه» با شمارگان هزار نسخه و بهای 80 هزار ریال از سوی انتشارات حسینی‌اصل در استان آذربایجان غربی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط