چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کتاب ماه علوم اجتماعی شصتمین تجربه خود را پشت‌سر نهاد

«واکاوی سبک زندگی در جامعه امروز» موضوع اصلی شصتمین کتاب ماه علوم اجتماعی (ویژه اسفندماه) است که با رویکردی خاص به فرهنگ، اوقات فراغت و سبک زندگی در عصر رسانه‌ها می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب ماه علوم اجتماعی ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی است که در حوزه نقد و بررسی کتاب با سردبیری دکتر محمدرضا رسولی و صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود و می‌کوشد از طریق بحث و بررسی درباره رابطه متقابل کتاب و جامعه چشم‌انداز گسترده‌تری از مسایل مربوط به کتاب‌های علوم اجتماعی ترسیم کند.

این نشریه بررسی رخدادهای اداره و سازمان نشر و تولید کتاب، محتوا و ویژگی آثار منتشر شده، مخاطبان کتاب و آثار اجتماعی نشر را محور اقدامات خود قرار داده است.

شصتمین کتاب ماه علوم اجتماعی در هشت بخش با نام «سخن ماه»، «پرونده ماه»، «پژواک»،‌ «فراسوی مرزها»، «مقالات»، «تازه‌ها»، «پیشخوان» و «چکیده انگلیسی» یافته‌های خود را ارایه می‌کند.

«سبک زندگی شیوه‌های ارتباط و پیوند اجتماعی» موضوع سخن ماه این شماره است که ضمن بیان مفهوم سبک زندگی رویکردهای آن را در ادبیات نظری جامعه‌شناختی بیان می‌کند. سردبیر در این بخش نوشته است که «سبک زندگی در شبکه‌ای از مفاهیم صورت عینی به خود گرفته و فرم پیدا می‌کند. سبک زندگی بدون تحقق گفتمان اجتماعی و امکانات خارق‌العاده تکنولوژی امروزی، مصرف‌زدگی مدرن و مفهوم اوقات فراغت که تبلور آن را می‌توان در زندگی روزمره یافت، ناممکن جلوه می‌کند.»

در دومین بخش این نشریه 9 مقاله نظیر «واکاوی سبک زندگی در جامعه امروز»، «مصرف و فرهنگ»، «رسانه‌ها و سبک زندگی»، «بررسی نسبت سبک زندگی و مصرف»، «صنعت فرهنگ ظاهرآرایی و زیباسازی بدن در ایران» و «نقش زنان در تغییر سبک زندگی خانوادگی» جای دارند.

اغلب مقالات این بخش در راستای نقد و بررسی محتوایی تازه‌های نشر حوزه علوم اجتماعی تنظیم شده‌اند و علاوه بر بیان اقدامات جدید پژوهشی، منابع تحقیقاتی را برای دانشجویان و نویسندگان معرفی می‌کنند.

بخش بعدی این نشریه با نام «پژواک» دربردارنده مقالاتی از صاحب‌نظران مطرح حوزه جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و مسایل فرهنگی است. از  مقالات این بخش می‌توان به «فرهنگ و شهر؛ چرخش فرهنگی در گفتمان‌های شهری» نوشته سیدعبدالله انوار، «مفاهیم کلیدی بوردیو» اثر امین مستقیمی، «گفتارهایی درباره جامعه‌شناسی هویت در ایران» به قلم مهرناز مهدی‌پور، «انسان‌شناسی گردشگری» اثر کامبیز قلی‌خانی و «دگردیسی مشغولیت‌ها» نوشته سیدسعید موسوی‌ثمرین اشاره کرد. 

هریک از این مقالات با بررسی کتاب‌ به معرفی کامل اثر می‌پردازند و در انتها نقدی محتوایی از رویکرد پژوهشی مولف ارایه می‌دهند که می‌تواند راهگشای پژوهش‌های بعدی باشد و آگاهی‌های ضمنی را نیز به مخاطبان عرضه کند.

در بخش «فراسوی مرزها» دو مقاله از عاطفه نامداری و سیدهادی موسوی به چشم می‌خورند که به ترتیب «بازاریابی سبک زندگی در عصر رسانه‌های اجتماعی» و «مسلمانان در ترکیه امروز» نام دارند.

در بخش مقالات نیز دو مطلب تحت عناوین «مخاطبان رسانه‌های کلاسیک و کاربران رسانه‌های نوین» اثر مرضیه محمودی و «شخصیت‌های کارتونی؛ اسطوره‌های آهنی» نوشته «خیری زنده‌بودی» و «فاطمه زنده‌بودی» جای دارند.

تازه‌های شصتمین کتاب ماه علوم اجتماعی هم ضمن معرفی «نشریات و پایگاه‌ها‌ی اطلاعاتی انجمن انسان‌شناسی امریکا»، «سی‌امین دوره جایزه کتاب سال»، «اولین کنفرانس ملی سبک زندگی» و «همایش ملی آسیب‌شناسی و راه‌کارهای ارتقای سبک زندگی در ایران امروز» به ارایه «فراخوان مقاله همایش ملی سبک زندگی اسلامی» می‌پردازد.

شصتمین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی را موسسه خانه کتاب در 104 صفحه به بهای یک‌هزار و 500 تومان به تازگی منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها