یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
پی‌گیری داستان ناتمام وحدت حوزه و دانشگاه در «پگاه حوزه»

شماره جدید دوماهنامه «پگاه حوزه» همراه با پرونده‌ای برای حوزه و دانشگاه و گفتارهایی از آیت‌الله جوادی‌آملی، عماد افروغ، محمدمهدی عبدخدایی و عبدالحسین خسروپناه منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سخن نخست این نشریه با عنوان «داستان ناتمام حوزه و دانشگاه، یک آرزوی قدیمی که هنوز محقق نشده» می‌خوانیم «وحدت حوزه و دانشگاه اگرچه یک آرزوی قدیمی است اما همچنان محقق نشده و هرساله اواخر آذر که می‌شود به خاطر سالروز شهادت دکتر مفتح که شاید پرچمدار حضور همزمان در حوزه و دانشگاه بود چند نشست و سمینار برگزار می‌کنیم و مباحثی دوباره مطرح می‌شود و «باید» و «نباید»هایی را مطرح می‌کنیم...»

نخستین مطلب این نشریه به روایت علامه جوادی‌آملی از تبیین رسالت دو نهاد انسان‌ساز نظام اسلامی اختصاص دارد. این مرجع دینی معتقد است «ما تا مشکل تعارض علم و دین را حل نکنیم، وحدت حوزه و دانشگاه مثل مجلس ترحیم است! سالگردی است برای شهید مفتح؛ این شدنی نیست، امامت یک جامعه را اندیشه به عهده دارد. تا اندیشه سامان نپذیرد انگیزه را تحریک نمی‌کند. اندیشه و انگیزه اگر کنار هم رفتند به رهبری عقل پیش می‌روند.»

مناظره احمد واعظی و عماد افروغ نیز به عنوان دو نماینده از حوزه و دانشگاه درباره وحدت این دو نهاد در این نشریه آمده است. افروغ در بخشی از این مناظره می‌گوید: «ما قبل از انقلاب در خارج از کشور دانشجو بودیم و با حوزه آشنایی نداشتیم اما از بزرگان خود شنیده بودیم که فضای اخلاقی و معنوی زیادی در حوزه‌ها جریان دارد. انتظار ما این بود که وقتی وحدت حوزه و دانشگاه مطرح می‌شود، نسیم حوزه به دانشگاه بدمد اما نه تنها نسیم حوزه وارد دانشگاه نشد بلکه طوفان دانشگاه حوزه را گرفت.»

احمد واعظی نیز در بخش دیگری از مناظره می‌گوید: «به نظر من در این سه دهه حوزه کاملا در مسیر بوده است و حقیقتا از جهت آشنایی یا فضاهای جدید موفق عمل کرده است. الان ما با خیل عظیم حوزه‌ها روبه‌رو هستیم که با موضوع بحث آشنا شده‌اند اما بحث تولید دانش و نظریه‌پردازی با ضعف روبه‌روست.»

حقوق بشر از منظر جهانی و اسلام با گفتارهایی از الهام امین‌زاده و جواد لاریجانی، یادبود بزرگان حوزه‌های علمیه مانند سیدجعفر شهیدی و آیت‌الله سیدحسن مدرس، بزرگداشت آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق، بررسی آغاز و انجام بنی‌عباس و معرفی کتاب از بخش‌های دیگر این نشریه‌اند.

شماره چهارم دوره جدید دوماهنامه «پگاه حوزه» به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیرمسوولی احمد واعظی و سردبیری محمدحسین معزی در 136 صفحه و به بهای دوهزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها