شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
انتشار جلد دوم «موسوعه آیات‌‌الاحکام»

مدیر گروه «موسوعه آیات‌الاحکام» پژوهشکده باقرالعلوم(علیه‌السلام) از انتشار جلد دوم کتاب موسوعه آیات الاحکام خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت انصاری، مدیر گروه موسوعه آیات‌الاحکام گفت: چندی پیش جلد نخست «موسوعه آیات‌ الاحکام» به چاپ رسید و به زودی جلد دوم این مجموعه منتشر خواهد شد. 

وی ادامه داد: جلد نخست این اثر مشتمل بر یک مقدمه و پنج فصل است. در مقدمه این اثر به اهمیت مراجعه به شان نزول قرآن، تفسیر، اقسام تفسیر، مدرسه تفسیر نزد امامیه، حجیت ظواهر قرآن، نسبت آیات‌الاحکام به کل قرآن و معرفی کتاب‌هایی که امامیه و اهل تسنن در آیات‌الاحکام تالیف کرده‌اند، اشاره شده است. فصل نخست کتاب طهارت نیز مشتمل بر دو مبحث است؛ در مبحث نخست، از مطهریت آب، معنای طهارت از نظر شیعه و اهل تسنن، اقسام طهارت بحث شده و به آیاتی مانند «ینزل علیکم من السماء ماء لطهرکم به» و «اذا قمتم الی الصلاة ... و ان کنتم جنبا فاطهروا» تمسک شده است. 

وی با ارایه توضیحاتی درباره فصل‌های بعدی این نوشتار افزود: فصل دوم نیز شامل وضو، ادله وجوب آن و واجبات آن است. فصل سوم مشتمل بر چهار مبحث درباره انواع غسل و ادله حرمت مس قرآن بدون وضو است. 

این پژوهشگر اظهار کرد: فصل چهارم مشتمل بر شش مبحث ادله وجوب تیمم، مسوغات تیمم، تیمم نزد اهل سنت، واجبات تیمم، چیزی‌های که تیمم بر آن‌ها جایز است و احکام متعلق به تیمم اشاره شده است. همچنین در فصل پنجم نجاسات بررسی شده است. 

وی بیان کرد: تمام مراحل تحقیق درباره جلدهای دوم(کتاب الصلاة) و سوم(قسمتی از کتاب الصلاة، کتاب زکاة و صوم) صورت پذیرفته و آماده چاپ است. همچنین مراحل تحقیق جلد چهارم این مجموعه در هفتصد صفحه به پایان رسیده است و در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد. 

مدیر گروه آیات الاحکام پژوهشکده درباره جلد پنجم این مجموعه گفت: «کتاب الجهاد و امر بالمعروف و نهی عن المنکر» تدوین شده و بخشی از «کتاب البیع» در حال تدوین است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به پایان برسد. 

وی درباره جلد ششم موسوعه آیات‌الاحکام گفت: مراحل اولیه بخشی از کتاب بیع، اجاره و وکالت نیز به پایان رسیده و کتاب نکاح در حال تدوین است. پیش‌بینی می‌شود که بهار سال آینده مراحل نهایی آن هم به پایان برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط