دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
سرگذشت «چمران مازندران» خواندنی می‌شود

مسعود آب‌آذری و ایرج فلاح نگارش کتابی درباره زندگینامه شهید شعبان فکوری را که به «چمران مازندران» شهرت داشت در دست تالیف دارند. این کتاب در قالب مستند داستانی به روایت سرگذشت این شهید خواهد پرداخت.-

مسعود آب‌آذری به عنوان یکی از نویسندگان این کتاب به خبرگزای کتاب ایران(ایبنا)، درباره اثر در دست تالیفش توضیح داد: پژوهش‌ها برای تدوین این کتاب به انجام رسیده است و نگارش این اثر را با همکاری ایرج فلاح آغاز کرده‌ام.
 
وی درباره نحوه انجام پژوهش برای این کتاب گفت: با خانواده و همرزمان شهید شعبان فکوری مصاحبه‌هایی را به انجام رسانده‌ایم. در طول دفاع مقدس نه تنها شهید فکوری، بلکه خانواده او هم در جبهه‌ها فعالیت داشتند. بنابر این برادران او از همرزمانش بودند. 

آب آذری از عیسی عطرشالی و مهدی طبری به عنوان مهم‌ترین همرزمان شهید فکوری یاد کرد که با آن‌ها گفت‌وگو کرده است و افزود: گروهی از شاگردان این شهید مانند محرد ابراهیمی و حکیمه مصلحی هم از مصاحبه شوندگان در این زمینه بوده‌اند. 

وی شهید شعبان فکوری را اهل شهرستان جویبار از استان مازندران معرفی و درباره ویژگی‌های این شهید اظهار کرد: تمام زندگی شهید فکوری در یک کوله‌پشتی خلاصه می‌شد و پا به پای شهید چمران در جبهه‌های جنوب می‌جنگید. وی که در جبهه‌های به «آقا داداش» شهرت داشت میان مردم استان مازندران به‌عنوان «چمران مازندران» شناخته شده بود. 

نویسنده کتاب «سلحشور چهل و یکم» درباره ویژگی‌های شهید فکوری افزود: شعبان فکوری معلم دبیرستان‌های جویبار، قائمشهر، کیاکلا و فرمانده گروهان سلمان، از گردان مسلم ابن عقیل لشکر 25 کربلا در استان مازندران بود.

وی با اشاره به مجروحیت شهید فکوری در عملیات والفجر 8 با سلاح‌های شیمیایی گفت: چهره وی در اثر این مجروحیت به اندازه‌ای تغییر کرد که حتی فرزندانش او را نشناختند. پیش از شهادتش، سفر زیارتی حج به او پیشنهاد شد، به خانواده‌اش‌ گفته بود که شما به خانه خدا بروید اما من به دیدار صاحب‌خانه خواهم رفت. جمله‌ «خدا نکند جنگ تمام شود و ما زنده بمانیم» نشانه‌ای از نگرانی‌های وی بود و سال 1365 با شهادتش در عملیات کربلای یک بر فراز کو‌ه‌های قلاویزان در منطقه مهران، این نگرانی برطرف شد.
 
آب‌آذری در پایان افزود: کتاب زندگینامه شهید شعبان فکوری را با ایده و دغدغه شخصی می‌نویسیم و هنوز با ناشری برای انتشار آن صحبت نکرده‌ایم.

«ابراهیم در آتش»، «خانه کوچک با گردسوزی روشن» و «سلحشور چهل و یکم» سه اثر مشترک از ایرج فلاح و مسعود آب آذری در حوزه دفاع مقدس‌ است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط