جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
بررسی چالش‌های حوزه فرهنگ در «مقدمه‌ای بر سیاست‌گذاری فرهنگی»

کتاب «مقدمه‌ای بر سیاست‌گذاری فرهنگی» اثر کیومرث اشتریان به همت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد. این اثر با بررسی چالش‌های حوزه فرهنگ از منظر روش‌شناسی راهکارهایی را در این زمینه ارایه می‌‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با هدف بررسی روش سیاستگذاری فرهنگی می‌کوشد با ذکر مثال‌هایی از کلانشهر تهران، ذهن مخاطبان را به موضوعات یاد شده نزدیک کند.

توصیه، تحلیل، تبیین و اندیشه‌ورزی در عرصه فرهنگ رویکرد اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. مولف کتاب کوشیده است با استخراج و استنباط روش‌ها و راهکارهای عملی روش‌شناسی سیاستگذاری فرهنگی پرسش‌های این حوزه را از نظر علمی و پژوهشی پاسخگو باشد.

کتاب «مقدمه‌ای بر سیاست‌گذاری فرهنگی» در پنج فصل با عناوین «تدوین مساله فرهنگی»، «راه حل‌ها و مبانی نظری سیاست‌گذاری فرهنگی»، «تصمیم‌گیری»، «اجرای سیاست‌های فرهنگی» و «ارزیابی سیاست‌گذاری فرهنگی» تنظیم شده است.

از موضوعات مورد توجه نویسنده این کتاب که دانشیار دانشگاه تهران و محقق حوزه جامعه‌شناسی است، می‌توان به چالش‌های اجرای سلسله مراتبی سیاستگذاری‌های فرهنگی، ابزار گفتمانی، وضع هنجارهای مرجع کلان سیاستگذاری فرهنگی، رهیافت‌های آزمون اجتماعی و نظریه‌های ارزیابی اشاره کرد. 

علاوه بر رسم نمودارهای علمی در بخش‌های گوناگون این اثر پژوهشی، ارایه نتیجه‌گیری در چارچوبی معین از ویژگی‌های این تحقیق است که وجهه‌ای علمی و آموزشی به آن می‌بخشد. 

نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر سیاست‌گذاری فرهنگی» توسط اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری انتشارات جامعه‌شناسان با شمارگان دوهزار نسخه در 370 صفحه و بهای 74 هزار ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها