شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کتاب یکی از بهترین ظرف‌ها برای انتقال دانش به نسل آینده است

سی‌امین دوره جایزه کتاب سال و بیستمین دوره جایزه جهانی کتاب سال امروز (14 بهمن) با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در تالار وحدت به کار خود پایان داد. احمدی‌نژاد در این مراسم با بیان این‌که اگر دانش ثبت نشود از گزند حوادث مصون نمی‌ماند، گفت: کتاب یکی از بهترین ظرف‌ها برای انتقال دانش به نسل‌ها و عصرهای آینده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین پایانی سی‌امین دوره جایزه کتاب سال و بیستمین دوره جایزه جهانی کتاب سال همچنین با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید حمیدزاده، دبیرعلمی سی‌امین دوره جایزه کتاب سال برگزار شد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در این مراسم اظهار کرد: از دیرباز کتاب ظرف خوبی برای حمل دانش و معرفت بوده است. چقدر بزرگانی که عمر نورانی خود را صرف صیانت از دستاورهای بشر در قالب کتاب و کتابت کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته امروز ظرف‌ها و وسایل جدیدی برای انتقال دانش در اختیار بشر وجود دارد که از آن میان می‌توان به فضای مجازی اشاره کرد. فضای مجازی بسیار نامحدود است. این فضا زندگی بشر را دگرگون کرده و از دستاورهای علمی صیانت کرده است. در میان توسعه ابزارهای انتقال دانش به بشریت، کتاب همچنان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

رییس جمهوری با بیان این‌که هنوز در مسیر اندیشه در پله‌های نخستین قرار داریم، افزود: هر اندازه جامعه پیشرفته‌‌تر می‌شود، به تولید علم و کتابت بیشتر نیازمند می‌شویم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که آن قدر باید اندیشید، نوشت، انتشار داد و حرکت کرد تا از ظلمات و جهالت عبور کنیم، بیان کرد: خداوند در انتظار است که انسان خودش را بالا بکشد و تا مرز انسان کامل و قله‌های کمال انسانی پیش برود.

وی با بیان این‌که به‌یقین زندگی یک عالم اندیشمند با زندگی غیر او متفاوت است، عنوان کرد: همه انسان‌ها باید به امید روزی که در سطح بالاتری از فضای معطر علمی زندگی کنند، از یکدیگر حمایت و حریم علم و معرفت را پاس بدارند.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر فضای جامعه عقلانی، علمی و باورمند به حقیقت انسان شود، هر روز، روزی نو و هر لحظه یک افق بالاتر است. علمی شدن فضای جامعه نیز وظیفه علماست. بی‌جهت نیست که پیامبران به‌ویژه حضرت محمد(ص)، پیامبر خاتم به دفعات به علم و عالم احترام می‌گذاردند و همواره سفارش علم، تعلیم و تعلم را می‌کردند. چرا که علم اکسیری است که تمام غبارها و زنگارهای روح را از وجود حقیقی انسان پاک می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: تجلیل از علم و عالم در واقع تجلیل از حقیقت انسان است. انسان بالاترین و مهم‌ترین موجود و موضوع هستی است. همه حقایق، ارزش‌ها، سوالات، پیشرفت‌ها، کمال و تعالی در رابطه با انسان معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان موجودی لایتناهی و جاودانه است. ظرفیت‌های وجودی انسان بی‌نهایت است. انسان از دو بعد مادی و انسانی برخوردار است. به‌یقین بعد مادی نمی‌تواند لایتناهی و دارای ظرفیت نامحدود باشد. در فضای محدود، حرکت انسان محدود است و وقتی زمان از او بگذرد، دچار تکرار و دل‌آزاری می‌شود.

رییس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان این‌که انسان با همه عظمتش با علم و معرفت زنده و جاودانه است، گفت: اندیشه، تفکر، تعقل، علم‌آموزی و علم‌آفرینی انسان از جمله ابعاد وجودی انسان‌اند که نامحدودند. علومی که از معرفت‌های انسانی نشات می‌گیرند، محدودیتی ندارند.

احمدی‌نژاد در پایان اظهار کرد. عالم ماده مملو از ظلمات و جهالت است. علم تنها چراغ هدایت انسان برای حرکت به قله موعود و مطلوب است.

گزارش تکمیلی این آیین به زودی از «ایبنا» منتشر می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط