شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کتابی از زنده یاد ایرج افشار شایسته‌تقدیر جایزه کتاب سال شد

کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» نوشته زنده‌یاد ایرج افشار، شایسته تقدیر سی‌‌امین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش کلیات شد. این کتاب دربردارنده اطلاعاتی جامع درباره کاغذ و سیر تحول آن در دوره‌های مختلف است و به مکتوب کردن تجربیات شفاهی درباره کاغذ می‌پردازد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» تالیف زنده‌یاد ایرج افشار در بخش کلیات سی‌امین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر شناخته شد. این کتاب مجموعه یادداشت‌های زنده‌یاد ایرج افشار درباره کاغذ است که بیش از 50 سال در زمینه نسخه‌های خطی و متون چاپی گردآوری کرده بود.

کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» به معرفی کاغذ، واژه‌هایی که در دوره‌های مختلف برای آن استفاده می‌شد، نامگذاری‌ها و اصطلاحات مربوط به آن در فرهنگ ایرانی و شیوه‌های شناخت انواع کاغذ می‌پردازد. 

از دیگر اطلاعاتی که در این کتاب گردآوری شده است، می‌توان به بازیافته‌های تاریخی و فرهنگی درباره کاغذ و اندازه‌گیری‌های کمی کاغذ در دوره‌های مختلف، همچنین رنگ‌های کاغذ مانند لعلی، دارچینی، فیروزه‌ای و بنفش اشاره کرد.

مساله کاغذ و شناسایی آن در ایران امری تجربی به‌شمار می‌رود و زنده‌یاد افشار در این کتاب تلاش کرده تا با معرفی شناسه‌های شناخت کاغذ همراه با منابع مستند این دانش را مکتوب کند تا به انتقال آن به نسل‌های بعدی کمک کرده باشد.

اصطلاحاتی که در کتاب آورده شده نشان از اهمیت کاغذ در دوره‌های مختلف،به‌ویژه در فرهنگ اسلامی است. همچنین نیاز نسخه‌شناسان در شناخت جنس کاغذ و مواد اولیه تهیه آن و مسایل تجربی به‌صورت کمی در کتاب مطرح شده است.

زنده‌یاد ایرج افشار، پژوهشگر، ایرانشناس و کتاب‌شناس، متولد 1304 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته قضایی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود. وی به‌دلیل پژوهش‌های بسیاری که در حوزه‌های ایرانشناسی و کتاب‌شناسی انجام داده بود به‌عنوان پدر کتاب‌شناسی ایران شناخته می‌شد. 

افشار بیش از 300 عنوان کتاب و بیش از دوهزار عنوان مقاله منتشر کرده است. برخی کتاب‌های وی «فرهنگ ایران‌زمین» در ۳۰ جلد، «کتاب‌شناسی ملی ایران»، «کتابشناسی فردوسی و شاهنامه (از آغاز نوشته‌های پژوهشی تا سال ۱۳۸۵)» و «نامه‌های تهران شامل ۱۵۴ نامه از رجال دوران به سیدحسن تقی‌زاده» نام دارند.

کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» تالیف زند‌یاد ایرج افشار در 278 صفحه و بهای هفت‌هزار تومان از سوی انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها