دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
آموزش شیوه‌های تالیف کتاب‌های درسی دانشگاهی در یک کتاب

«مقدمه‌ای بر شیوه طراحی و تالیف کتاب درسی دانشگاهی» عنوان کتابی است که در آن قواعدی برای نگارش منابع درسی دانشگاهی ارایه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسندگان در کتاب «مقدمه‌ای بر شیوه طراحی و تالیف کتاب درسی دانشگاهی» روش‌های طراحی، نگارش و نحوه سازماندهی محتوای کتاب‌های درسی دانشگاهی را  بررسی کرده‌اند.

دکتر محمد آرمند، یکی از مولفان کتاب، با بیان این نکته که در کشور بحث‌های زیادی درباره آموزش و روش تدریس وجود دارد اظهار کرد: با وجود این، درباره چگونگی نوشتن متن کتاب‌های درسی قواعد علمی مستندی وجود ندارد و کارهای اندکی درباره نحوه نوشتن کتاب درسی دانشگاهی انجام شده است. هر ساله هزینه زیادی صرف انتشار کتاب می‌شود و باید شرایطی را فراهم آوریم که این هزینه‌ها بیشترین بازده را داشته باشد. 
 
وی کتاب «مقدمه‌ای بر شیوه طراحی و تالیف کتاب درسی دانشگاهی» را اثری مقدماتی و همچنین راهنمایی برای مولفان کتاب‌ها دانست و ادامه داد: در این کتاب کوشیدیم اصول علمی تالیف کتاب دانشگاهی را به خوبی شرح دهیم و اثری را منتشر کنیم که مولفان با مطالعه و رعایت اصول آن، تاثیر بیشتری بر مخاطبان کتاب‌هایشان بگذارند. 
 
عضو كميسيون نشر علمي انجمن مطالعات برنامه درسی ایران معتقد است رعایت اصول علمی سبب می‌شود دانشجو در مطالعه کتاب، خستگی کمتری احساس کند و درک بهتری از مطالب داشته باشد. وی با بیان این‌که در این کتاب از جنبه روانشناسی و تعلیم و تربیت هم به نگارش پرداخته شده درباره برخی ویژگی‌های مهم نگارش گفت: برای مثال استفاده از تصاویر مناسب در کتاب، قواعد خاصی دارد که در صورت استفاده نادرست از آن باید چندین صفحه به توضیح مطلب پرداخت. 
 
آرمند معتقد است علاوه بر متخصصان تعلیم و تربیت، هنرمندان، طراحان، متخصصان گرافیک، کارشناسان نگارش و ادبیات فارسی و همچنین متخصصان فناوری‌های نوین گروه‌های دیگری هستند که می‌توانند نقش قابل توجهی در ارایه یک اثر درسی برتر داشته باشند.
 
كتاب حاضر به عنوان يک كتاب راهنما برای استفاده برنامه‌ريزان و مولفان كتاب‌های درسی در 163  صفحه، با شمارگان 500 نسخه و به بهای سه هزار تومان از سوی انتشارات سمت در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفته است. دکتر آرمند و دکتر حسن ملکی این اثر را به صورت مشترک تالیف کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها