شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱
راهیابی پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی به کتابخانه‌ها

کتاب «پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی» ترجمه شده و به‌زودی راهی کتابفروشی‌ها می‌شود. این کتاب، مخاطبان خود را با چهره‌های مهم حوزه تعلیم و تربیت آشنا می‌کند و می‌تواند سبب شناسایی کتاب‌های مفید این اندیشمندان و ترجمه آن‌ها در ایران شود.-

دکتر محمد آرمند، یکی از مترجمان «پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌های این اثر اظهار کرد: اهمیت این کتاب این است که اندیشمندان معاصری را معرفی می‌کند که کمتر معرفی شده‌اند. مخاطب با مطالعه این کتاب با این اندیشمندان و آرا و نظرات آن‌ها آشنا می‌شود. 
 
وی افزود: این کتاب در 50 فصل نوشته شده و در هر فصل آثار و اندیشه‌های مهم این افراد به مخاطبان کتاب شناسانده می‌شود. در واقع گروه‌هایی که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت دارند باید با این آرای معاصر آشنا باشند و با جنبه‌های گوناگون و جدید نظریات مطرح شده در این حوزه آشنا باشند.
 
آرمند اظهار کرد: تاکید این کتاب بر زندگی علمی و فعالیت‌های علمی این افراد است و در بخشی نیز آثاری که دیگران درباره این اندیشمندان نوشته شده معرفی شده‌اند.
 
مترجم «شیوه پرورش تفکر خلاق و انتقادی» درباره اهداف ترجمه کتاب «پنجاه دانشمند نوین علوم تربیتی» توضیح داد: این کتاب علاوه بر معرفی آرا و اندیشه‌های این دانشمندان که تاثیر مهمی بر پیشرفت علوم تربیتی داشته‌اند، سبب می‌شود راه برای ترجمه کتاب‌های آن‌ها در بازار کتاب ایران باز شود.  
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که «چرا در میان 50 اندیشمند معرفی شده در این کتاب، چهره ایرانی به چشم نمی‌خورد؟» عنوان کرد: این خلا می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. نخست آن‌که میان اندیشمندان معاصر حوزه تعلیم و تربیت شخصیت برجسته جهانی نداریم و از سوی دیگر، همین تعداد معدود اندیشمند داخلی را هم نتوانسته‌ایم به جهانیان بشناسانیم.
 
كتاب حاضر جلد دوم مجموعه دو جلدی انديشمندان تعليم و تربيت (Thinkers on Education) است كه پالمر در سال 2007 آن را تدوين كرده است. جلد نخست كتاب، با عنوان «پنجاه‌ انديشمند عمده تعليم و تربيت»(Fifty Major Thinkers on Education) به مربيان قديمي تعليم و تربيت اختصاص يافته كه اين مربيان عمدتا در مراكز دانشگاهی شناخته شده‌اند و كتاب‌هايی درباره آن‌ها منتشر شده است.
 
الکساندر سادرلندنیل، سوزان آیزاکس، هارولد اُردوِی راگ، لودویگ ویتگنشتاین، مارتین هایدگر، هربرت ادوارد رید، لف سمیونوویچ ویگوتسکی، ژان پیاژه، مایکل اوکشات، رالف وینیفرد تایلر، بروس فردیک اسکینر، هری‌ برودی، سیمون ویل، جوزف شوآب، کلارک کِر، بنجامین اس. بلوم، جروم اس. برونر، تورستن هوسن،  لی جِی. کرونباخ، دانلد تامس کمبل، ماگزین گرین، ریچارد استنلی پیترز، جان آی. گودلد، پائولو فِرِره، سیمور برنارد سَرسون، ایزرئل شفلر، ژان فرانسوا لیوتار، لارنس آ. کرمین، بازیل برنشتاین، میشل فوکو، مارگریت دانلدسن، ایوان ایلیچ، لارنس کولبرگ، پُل هیوود هرست، فیلیپ هیوود وسلی جکسن و جین رولند مارتین اندیشمندان معرفی شده در این کتابند. 
 
کتاب «پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی؛ از پیاژه تا عصر حاضر» اثر جوی پالمر توسط گروهی از مترجمان به فارسی برگردانده شده است. انتشارات سمت این کتاب را با شمارگان هزار نسخه، به بهای 10 هزار تومان و در 540 صفحه به چاپ رسانده است. 
 
«واژگان علوم تربيتي»، «شيوه نوشتن مقالات پژوهشی» و «كتاب شناسی گزيده توصيفي علوم تربيتی» از دیگر آثاری هستند که پیش از این به همت آرمند به چاپ رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها