جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
تاریخ مکتوب ساوجبلاغ منتشر شد

کتاب «تاریخ مکتوب ساوجبلاغ» با نگاهی به موقعیت جغرافیایی این شهرستان به قلم نویسنده ساکن کرج تدوین شد. این کتاب از سوی انتشارات رهام اندیشه منتشر شده است._

بهزاد رضایی، مولف این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: این کتاب با استخراج مطالبی درباره شهر ساوجبلاغ و پیشینیه تاریخی و فرهنگی آن نگاشته شده است.

وی افزود: در این کتاب تاریخچه این شهرستان از قرن هفتم تا پایان دوره قاجار با نگاهی به سفرنامه‌ها، خاطره‌نویسی‌ها، کتاب‌های تاریخی و شرح مشاهدات به رشته تحریر درآمده است.

رضایی با بیان این‌که برای نگارش کتاب از 50 منبع مختلف استفاده کرده است گفت: کتاب حاضر سه بخش است که قسمت نخست درباره طبیعت و موقعیت جغرافیایی، قسمت دوم آب و هوا و قسمت سوم کاروانسراهای موجود در ساوجبلاغ را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از کاروانسراهای مشهور و قدیمی ساوجبلاغ، کاروانسرای شاه‌عباسی متعلق به دوره قاجار است که در ابتدای جاده هشتگرد قرار دارد و در این کتاب درباره اهمیت این کاروانسرا توضیحاتی ارایه شده است.

به گفته رضایی، قدمت شهرستان ساوجبلاغ از نظر جغرافیایی به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد اما از قرن هفتم هجری از ملک ری جدا شده است.

وی درباره اهداف خود از نگارش این اثر، عنوان کرد: منابع مکتوب و مدون بسیار محدودی درباره این شهرستان وجود دارد و پیش از این افراد برای نگارش کتاب در این حوزه پیشقدم نشده بودند و احساس کردم یکی از نیازهای اصلی ساوجبلاغ به شمار می‌آمد.

رضایی با اشاره به کتاب آتی خود توضیح داد: در حال جمع‌آوری کتابی درباره تاریخچه شهرستان طالقانم و اگر مسوولان محلی و دولتی حمایت کنند، نگارش این کتاب را  به زودی آغاز خواهم کرد.

به گفته وی، شهرستان ساوجبلاغ در قسمت غرب استان البرز و 45 کلیومتری شهر کرج واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط