یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
بررسی مباحث تاریخی در «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران»

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران» اثر سیدمحمد میرسُندُسی را منتشر کرد. این کتاب بستر تولید نظریات جامعه‌شناسی بومی را در بررسی‌های تاریخی مباحث و مسایل ایران می‌کاود.-

دکتر سیدمحمد میرسندسی، مولف کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محتوای این نوشتار اظهار کرد: زمانی می‌توانیم دیدگاه‌های کلی را در جامعه‌شناسی ارایه دهیم و قضاوت صحیحی درباره جامعه داشته باشیم که از بعد تاریخی به جامعه بنگریم چرا که جامه کنونی همان چیزی نیست که با آن مواجه‌ایم. برای شناخت و درک صحیح جامعه باید با مراجعه به گذشته و پیشینه آن به فهم تاریخی جامعه دست یابیم.

وی افزود: از گذر رخدادهای تاریخی و شناخت گذشته ایران می‌توانیم مسایل امروزین جامعه به ویژه جامعه‌شناسی امنیت را درک کنیم.

میرسندسی مقوله امنیت اجتماعی، جغرافیای زیست قبیله‌ای و ساختار سیاسی را از مباحث اصلی این نوشتار معرفی کرد و در راستای شناخت این مباحث گفت: همچنان که کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران» تاکید دارد، بدون فهم گذشته به درک و تشخیص صحیحی از مسایل یاد شده دست نخواهیم یافت. با شناخت گذشته و سیر تکوینی وقایع در جامعه‌ای مشخص می‌‌توانیم عوامل موثر بر رخدادهای گوناگون کنونی را دریابیم.

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) افزود: در این میان آگاهی از شیوه اندیشه‌ورزی، زیست گذشته و نفوذ مدرنیته در ایران از اهمیت والایی برخوردار است.

وی درباره ضروت تالیف کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران»  گفت: در این کتاب با نگاهی جدید و از چند منظر متفاوت ضرورت تولید نظریات بومی در حوزه جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی امنیت را بررسی کرده‌ام.

محقق و استاد علوم اجتماعی با اشاره به این که اغلب نظریات جامعه‌شناسی طرح شده غربی‌اند، گفت: متاسفانه ما نظریه بومی درباره جامعه‌شناسي تاريخی امنيت در ايران نداریم یا در این زمینه با دیدگاه‌های بسیار معدودی مواجهيم. در این راستا یکی از راه‌کارها واکاوی تاریخ است، در این دسته از جست‌وجوها می‌توانیم نظریات بومی را دریابیم که مسایل کنونی ما را شرح دهند.

میرسندسی درباره رویکرد اصلی تالیف این کتاب عنوان کرد: سعی کردم در کنش تاریخی خودمان به یافته‌هایی در حوزه جامعه‌شناسي امنيت دست یابم و با توجه به نقش عوامل داخلی و تمرکز بر نگاه درون ـ در برابر نگاه‌های سایر کشورها ـ‌ مواردی را در این اثر عنوان کنم که دید اصلاحی به ما بدهد تا بتوانیم از این طریق پنداشت‌های ناصحیح‌مان را تغییر دهیم چرا که در غیر این صورت نمی‌توانیم گام‌هایی رو به جلو داشته باشیم.

وی عنوان کرد: یافته‌های کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران» با ارایه نگاه‌هایی که محصول دیدگاه‌های جدی متفکران و جامعه‌شناسان ایرانی است، می‌تواند زمینه‌‌‌ای برای تولید نظریه‌های بومی ایجاد کند.

میرسندسی در پایان یادآور شد: این نوشتار شیوه زیست و نظام سیاسی را بررسی کرده است، تصمیم دارم در تداوم این مسیر پژوهشی مباحث روند معرفتی و ورود مدرنیته به جامعه ایران را در اثری مجزا یا در قالب جلدهای بعدی این کتاب تالیف و منتشر کنم. 

مباحث کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران» در سه بخش کلی و هفت فصل با عناوینی نظیر جامعه‌شناسی تاریخی و فهم پدیده‌های اجتماعی، پيامدهاي تاريخی شيوه زيست مبتنی بركوچ، پيامدهاي تاريخی احساس ناامنی و ساختار سياسی ايران در نگاه تاريخی تنظیم شده است.

نخستین چاپ کتاب «جامعه‌شناسی تاريخی امنيت در ايران» را انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با شمارگان یک‌هزار نسخه در 207 صفحه و بهای هشت هزار تومان به تازگی منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها