دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹
نگارش و تهیه ملحقات کتاب درسی دانشگاهی

روش‌های «نگارش و تهیه ملحقات کتاب درسی دانشگاهی» در قالب یک کتاب منتشر شد. در این کتاب ابزارهای نوین آموزش با تاکید بر تولید و به‌کارگیری ملحقات کتاب درسی معرفی شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نگارش و تهیه ملحقات کتاب درسی دانشگاهی» با ترجمه مشترک محمدحامد شاهمرادی، آفاق عابدینی، مهدی بهنیافر و فاطمه لشکری‌نژاد منتشر شد.

شاهمرادی، یکی از مترجمان این کتاب، با تاکید بر اهمیت فناوری‌های جدید در بحث آموزش گفت: در این کتاب، جدیدترین فناوری‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف برای آموزش افراد به کار برده می‌شود آمده که هم اکنون بخشی از آن‌ها در دانشگاه‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و  برخی از آن‌ها چون فیلم‎‌های آموزشی، هنوز وارد نظام آموزشی ما نشده‌اند.

وی افزود: این روش‌ها مدتی است به عنوان روش تحقیقاتی و علمی در کشورهای مختلف استفاده می‌شوند و تاثیر مثبتی بر روند آموزش گذاشته‌اند اما در داخل کشور هنوز این مساله نهادینه نشده که باید در راستای رفع این نقایص بکوشیم. گرچه در برخی دانشگاه‌های کشور از این فناوری‌ها استفاده می‌شود اما به کارگیری آن‌ها به تشخیص استاد هر درس بستگی دارد و اجباری برای روی آوردن به این فناوری‌ها وجود ندارد.

کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر افزود: در این کتاب علاوه بر تجربیات و نمونه‌هایی از مدارس مختلف و تمرین‌هایی نیز برای درک بهتر موضوع آورده شده که به استادان دانشگاه کمک می‌کند تا با شیوه‌های نوین تدریس آشنا شوند.

نبود زیرساخت‌های فرهنگی و فناوری لازم برای توسعه این روش‌ها در مدارس و دانشگاه‌های کشور، موضوع دیگری بود که شاهمرادی به آن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین فایده این روش‌ها در کلاس درس این است که ذهن دانشجو باز شود و قدرت خلاقیتش افزایش یابد. روبه‌رو شدن با مسایلی فراتر از کتاب‌های درسی می‌تواند موضوعات جدیدی را برای پژوهش در ذهن دانشجو ایجاد کند و پویایی کلاس‌های درس را افزایش دهد.

این کتاب ترجمه‌ای است از اثری با عنوان «Writing and developing your college textbook supplements» که در سال 2005 منتشر شده بود.

کتاب «نگارش و تهیه ملحقات کتاب درسی دانشگاهی» اثر مری الن لپیونکا با ترجمه مشترک محمدحامد شاهمرادی، آفاق عابدینی، مهدی بهنیافر و فاطمه لشکری‌نژاد در شمارگان هزار نسخه و به بهای سه هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها