دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
گزیده آثار عطار منتشر می‌شود

رضا اشرف‌زاده، پژوهشگر و مصحح، از انتشار گزیده آثار عطار و «گزیده مثنوی معنوی» خبر داد. این آثار با انتخاب، شرح و توضیحات او منتشر می‌شوند.-

اشرف‌زاده درباره کتاب‌های در دست انتشارش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «گزیده مصیبت‌نامه»، «گزیده الهی‌نامه»، «گزیده تذکرة‌الاولیا» و «گزیده منطق‌الطیر» با انتخاب من و همراه با شرح، توضیح، کشف‌الابیات و رمز و رازها درباره آن‌ها از سوی نشر به‌نشر در مشهد در دست چاپ است.

وی ادامه داد: پیش‌تر «گزیده رباعیات عطار» نیز با انتخاب و شرح و توضیح من از سوی نشر اساطیر به چاپ رسیده بود. قرار است این آثار نیز به صورت مجموعه‌ای از گزیده آثار عطار در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرند.

این پژوهشگر درباره منابعی که در گزینش و گزارش این آثار به‌کار گرفته است، توضیح داد: در گزینش و شرح و توضیح این آثار از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های ایران و همچنین نسخه‌های چاپی بهره گرفته‌ام. همچنین آخرین تصحیح آثار عطار به کوشش محمدرضا شفیعی‌کدکنی صورت گرفته و بنابراین یکی از منابع اصلی‌ام در این گزینش‌ها و گزارش‌ها همان کار بوده است.

وی افزود: علاوه بر این‌ها امسال نیز «دیوان عطار» با مقدمه و تصحیح من از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شد.

اشرف‌زاده در پایان اظهار کرد: همچنین «گزیده مثنوی معنوی» با شرح و توضیح و «رباعایت خیام» با مقدمه و تصحیح من از سوی همین انتشارات در دست چاپ است.

رضا اشرف‌زاده متولد سال 1321 در شهر بم است. وی در سال 1363 دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد. اشرف‌زاده هم اکنون نیز عضو هیات علمی و استاد زبان و ادبیات فارسی و قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است.

«آب آتش‏فروز» (گزیده حدیقةالحقیقه)، «برگزیده اخلاق ناصری»، «بهار زنده‏دلان» (گزیده اشعار صائب)، «پیغام اهل راز»، «تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری»، «جلوه‏گری‌های سحرگاهی» (شرح و گزیده مخزن‏الاسرار)، «چهل حکایت»، «حکایت شیخ صنعان»، «خزان و بهار»، «داستان شیخ صنعان»، «داستان‏های دیوانگان در آثار عطار»، «رابعه» (زندگی و آثار رابعه بنت کعب)، «راز خلوتیان» (شرح 110 غزل حافظ) و «رنج‌نامه زندانی نای و مرنج» (گزیده مسعود سعد) از جمله آثار منتشر شده این پژوهش‌گر است.

«سرود خورشید» (شرح 114 غزل دیوان شمس)، «شرح گزیده منطق‏الطیر»، «صد کلمه امیرالمومنین عادل بن علی بن عادل»، «فارسی عمومی»، «فرهنگ کاربرد آیات و روایات در شعر عطار»، «فرهنگ نوادر لغات و ترکیبات آثار عطار نیشابوری»، «کلاه بی‏سران» (شرح گزیده مصیبت‏نامه)، «گزیده اخلاق ناصری»، «گزیده اشعار ناصرخسرو»، «گزیده اشعار خاقانی»، «گزیده متون تفسیری فارسی»، «گزیده مختارنامه»، «گلشن توحید» (شرح منظوم مفردات مثنوی)، «معانی و بیان»، «نشان تیشه فرهاد» (نقد و تحلیل شیرین و فرهاد وحشی بافقی)، و «هفت حکایت» از دیگر آثار منتشر شده اشرف‌زاده هستند.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط