یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
انتشار ویراست سوم «روش‌شناسی علوم سیاسی»

«روش‌شناسی علوم سیاسی» عنوان اثری از سیدصادق حقیقت است که به تازگی ویراست سوم آن به چاپ رسیده است. این اثر می‌کوشد به آشفتگی‌های موجود در حوزه مفاهیم و روش‌شناسی علوم سیاسی سامان بخشد.-

حقیقت، عضو هیات علمی دانشگاه مفید در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که ویراست نخست این کتاب سال 85 و ویراست دوم آن با افزایش 50 صفحه و تغییراتی در متن در سال 87 و ویراست نهایی آن با برخی تغییرات محتوایی و افزایش 50 صفحه دیگر در سال جاری به چاپ رسیده است، اظهار کرد: این اثر به مثابه دایره‌المعارفی جامع می‌کوشد تمامی روش‌های موجود در حوزه شناخت و مطالعه علوم سیاسی را در یک کتاب ارایه کند.

مولف کتاب، استفاده بیش از 700 منبع مکتوب و مطالعاتی را از  ویژگی‌های این کتاب عنوان کرد و درباره هدف تالیف این کتاب گفت: به دلیل آن که کتابی جامع به زبان فارسی در حوزه روش‌شناسی علوم سیاسی وجود نداشت تا تمامی روش‌های این حوزه را بررسی و تبیین کند، تصمیم گرفتم این اثر پژوهشی را برای مقطع دکترا و کارشناسی ارشد و پژوهشگران رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی با ارایه دسته‌بندی مشخصی از روش‌شناسی علوم سیاسی فراهم کنم.

محقق و مدرس علوم سیاسی یکی از مسایل مهم جامعه ما در این زمینه را آشفتگی مفاهیم و روش‌شناسی علوم سیاسی دانست و توضیح داد: این آشفتگی به‌گونه‌ای است که دانشجویان با ساده‌ترین مفاهیم علوم سیاسی و روش‌های موجود آن آشنایی چندانی ندارند و چه بسا این مضامین را با یکدیگر خلط می‌کنند. از این رو کوشیدم با تالیف «روش‌شناسی علوم سیاسی» با این آشفتگی به نوعی مقابله کنم.

همچنان که در محتوای این کتاب یاد شده است، روش‌شناسی دانشی درجه دوم است که به بررسی و تحلیل روش‌های مختلف در یک علم می‌پردازد. دیدگاه کثرت‌گرایانه حاکم بر کتاب روش‌شناسی علوم سیاسی، به شکلی نقد دیگر طبقه‌بندی‌ها محسوب می‌شود. این کتاب پس از طرح کلیاتی درباره روش و روش‌شناسی مباحث خود را از اثبات‌گرایی و کارکردگرایی آغاز می‌کند و سپس به نقد آن‌ها در روش‌های تفهمی و پسامدرن می‌نشیند. اثر حاضر علاوه بر رویکردهای یاد شده مثال‌های بومی درباره اسلام و ایران را دربردارد.

«روش‌شناسی علوم سیاسی» ابتدا به پاره‌ای از مباحث مفهومی و مقدماتی به ویژه در حوزه فلسفه علم می‌پردازد. فصل دوم به روش‌های رفتارگرایانه، فصل بعدی به روش‌های موجود در مکتب کارکردگرایی و نظریه سیستم‌ها اختصاص دارد. سپس مخاطبان با جامعه‌شناسی معرفت و تاریخ‌گرایی آن آشنا می‌شوند. فصل پنجم یا همان روش‌های تفهمی، ناقد اثباتگرایی و رفتارگرایی است و بر تفکیک روش‌های علوم تجربی و علوم انسانی تکیه دارد. فصل بعد کتاب نیز به روش‌های ساختارگرایانه و پسا ساختارگرایانه می‌پردازد و مقدمه‌ای برای فصل آخر کتاب به شمار می‌رود.

در فصل پایانی عمده‌ترین روش‌های پسامدرن ـ دیرینه‌شناسی، تبارشناسی، شالوده‌شکنی و گفتمان ـ بحث و بررسی می‌شوند.

انتشارات دانشگاه مفید سومین ویراست کتاب «روش‌شناسی علوم سیاسی» را با شمارگان یک‌هزار نسخه در 720 صفحه به بهای 22 هزار و 500 تومان به تازگی منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها