چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
«سخن رمز دهان» منتشر می‌شود

شمس آقاجانی کتاب «سخن رمز دهان» را برای چاپ به ناشر سپرد. به گفته وی در این اثر پژوهشی رابطه هستی‌شناختی میان شعر و زبان تحلیل شده است.-

آقاجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این کتاب توضیح داد: «شعـر»، «القا»، «معنا»، «زبان‌شناسی»، «عینیت» و «مواجه» عنوان برخی از فصل‌های این کتاب و در حقیقت محورهایی هستند که براساس آن‌ها رابطه هستی‌شناختی شعر و زبان بررسی شده است.

وی ادامه داد: این روزها صحبت درباره زبان بسیار است و حتی گاهی رویکردهایی رادیکال را نسبت به آن می‌بینیم، اما فراموش نکنیم که به‌طورکلی رابطه شعر و زبان رابطه‌ای نیست که امروز تعریف شده باشد، بلکه از آغاز بوده و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

این شاعر افزود: بیشتر مثال‌هایی که در این کتاب برای تکمیل بحث ارایه شده، برگرفته از شعر شاعران کلاسیک چون حافظ، رودکی، ناصرخسرو یا شاعرانی چون نیما یوشیج بوده است.

وی درباره مهم‌ترین محور بررسی شده در این پژوهش اظهار کرد: بخش «عینیت» و «موقعیت اجرا در شعر» دو محور اساسی در بررسی رابطه هستی‌شناختی شعر با زبان در این کتاب هستند. در بخش «عینیت» عینی‌سازی از رهگذر زبان در شعر مدنظرم بوده است.

آقاجانی ادامه داد: به‌طور کلی این عینیت دو بار در شعر اتفاق می‌‌افتد. نخست همان عینیت به صورت عمومی است که در همه هنرها نیز دیده می‌شود و بار دوم به خاطر خود شعر و رابطه‌ ویژه‌اش با زبان اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به این پرسش که«آیا مباحث این کتاب به حوزه نقد شعر و زبان شعر نیز وارد می‌شود؟»، توضیح داد: مبحث فصل «مواجه» در حقیقت همان مواجه شدن با شعر است و برای عملی و کاربردی بودن این بحث، شعر 10 شاعر شناخته نشده و  نقد و بررسی تازه شده‌اند.

این شاعر درباره علت ناشناخته بودن این 10 شاعر گفت: در این کتاب هدف نقد آثار شاعران ویژه یا ارزشگذاری کار آن‌ها نبود و تنها یک بحث تئوریک مطرح بود.

وی گفت: از آن‌جایی که بحث نقد در این حوزه و منطبق کردن تئوری نقد با نقد عملی اهميت داشت بود بر همین اساس سعی کردم حاشیه‌ها کمتر باشد و به سراغ شاعران سرشناس نروم.

شمس آقاجانی، متولد 1347 است. پیش‌تر دو مجموعه شعر «مخاطب اجباری» و «گزارش ناگزیری» و در زمینه تئوری و نقد ادبی کتابی با عنوان «شکل‌های ناتمامی» از وی به چاپ رسیده است.

«سخن رمز دهان» با حجمی در حدود 300 صفحه از سوی انتشارات سرزمین اهورایی مراحل اداری انتشار را طی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط