چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
بررسي نگاه جهانی و محلی به جغرافیای شهری در يك كتاب

تدوین کتاب «جغرافیای شهری، چشم‌اندازی جهانی ـ محلی» به‌قلم غلامعلی خَمَر که نگاه جهانی و محلی به جغرافیای شهری دارد، به‌پایان رسید. کتاب دیگر این نویسنده با عنوان «نقشه و نقشه‌خوانی» نیز به‌تازگی راهی بازار کتاب شده است.-

خَمَر درباره کتاب‌های جدیدش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «جغرافیای شهری، چشم‌اندازی جهانی ـ محلی» که کار تدوین آن تمام شده، در راه انتشار است.

نویسنده کتاب افزود: این کتاب در 30 فصل، جهانی‌سازی فضاهای شهری را از سطوح بالا تا پایین، دیدگاه‌های محلی و شهری، تئوری شهری و مسکن در فضاهای شهری را بررسی کرده است و در پایان هر فصل نیز پروژه‌ای تعریف شده تا حالت کاربردی داشته باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «جغرافیای شهری، چشم‌اندازی جهانی ـ محلی» حدود یک‌هزار و 200 صفحه دارد و براساس منابع انگلیسی، آمریکایی و استرالیایی، همچنین مقاله‌هایی که در این حوزه نوشته‌ام، تدوین شده است. از این روی تلاش کردم تا مسایل مربوط به جغرافیای شهری را چندجانبه بررسی کنم.

وی درباره لزوم تالیف کتاب توضیح داد: در حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری الگویی برای تطبیق دادن این موضوع با مسایل بومی در اختیار نداریم، همچنین از سوی دیگر در دنیا دیدگاه‌هایی مانند جهانی شدن و محلی شدن مطرح شده که متاسفانه در ایران به این مساله توجه کافی نشده است.

خمر درباره کتاب «نقشه و نقشه‌خوانی» که از سوی انتشارات قومس به‌چاپ رسیده گفت: این کتاب در 6 فصل گردآوری شده و درباره انواع نقشه و شیوه نقشه‌خوانی است، همچنین بخشی نیز به نقشه‌های خلیج فارس اختصاص دارد.

وی افرود: فصل‌های این کتاب با عنوان‌های «نقشه»، «عکس هوایی»، «زمین و اطلاعات هندسی و جغرافیایی»، «مقیاس و روش‌های اندازه‌گیری»، «علایم قراردادی و اطلاعات حاشیه‌ای» و «ابزار جغرافیایی» برای دانشجویان این رشته تهیه شده است.

غلامعلی خمر، متولد 1344، زابل و دارای دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و عضو هیات علمی دانشگاه زابل است. برخی از کتاب‌های وی «کارتوگرافی در جغرافیا مبانی، روش‌ها و ابزار»، «کاربرد کامپیوتر و اینترنت در علوم جغرافیایی، کشاورزی و منابع طبیعی»، «اصول و مبانی جغرافیای شهری‮‬» و «فرهنگ کامل تشریحی مصور واژگان کامپیوتر، اینترنت و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)» نام دارند.

کتاب «نقشه و نقشه‌خوانی» نوشته غلامعلی خمر در 196 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هشت‌هزار تومان از سوی انتشارات قومس به‌چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها