دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

شهر برلین از 11 فوریه 2013 (23 بهمن) میزبان کنگره‌ای است که به نام برتولت برشت نویسنده نامدار قرن 19 و20 آلمان نامیده شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این کنگره امسال برای سی و پنجمین بار در محل انجمن ادبیات مرکز برشت واقع در شهر برلین برپا می شود و شعار آن «برتولت برشت، گئورگ بوشنر و تاتر انقلابی» است. با برپایی این کنگره برنامه های مختلفی در طول هفت روز برگزاری آن اجرا خواهد شد. 

از  این برنامه ها می توان به جلسه بحث و گفت‌وگو بین دورس گرونباین نویسنده، شاعر و مترجم و میشاییل هاگنر نویسنده و مورخ علمی اشاره کرد که این دو به بحث پیرامون انسان، و تصویر اجتماعی برتولت برشت و گئورگ بوشنر می‌پردازند. همچنین دانیلا دان و ولفگانگ انگلر به همراه کریستوف هاین در یک بحث میزگرد به گفت وگو در مورد هنر و سیاست نزد برشت و بوشنر و تاثیر این دو نویسنده بر تاتر و سیاست معاصر می‌پردازند. 

کنگره برتولت برشت از سال 1978 در مرکز برشت برگزار می شود و زمان برپایی آن به لحاظ زمانی نزدیک به سالروز تولد این نویسنده در تاریخ 10 فوریه است. این کنگره در سال 2013 در تاریخ15 فوریه (27 بهمن) به کار خود پایان می‌دهد. 

برتولت برشت 10 فوریه 1898 متولد شد و 14 آگوست 1956 در برلین شرقی درگذشت. وی از برجسته‌ترین نویسندگان و نمايشنامه‌نويسان آلمانی است که در طول حیات ادبی خود 48 قطعه نمایشی ، حدود دوهزار و 300 شعر، بیش از 200 داستان و سه رمان را به رشته تحریر درآورد و علاوه بر این مجموعه‌اي از نقدهاي مربوط به نظریات ادبی، سیاسی و فلسفی را از خود بر جای گذاشت. او همچنین در چهار فیلم فیلمنامه‌نویس و دستیار کارگردان بود. قطعات نمایشی «برشت» در سراسر جهان به روی صحنه رفته كه از مشهورترین آن‌ها می‌توان به «دایره گچی قفقازی» ، «ننه دلاور و کودکانش» ، «آوای طبل در شب» و«ترس و نکبت رایش سوم» اشاره کرد. 

گئورگ بوشنر نمایشنامه نویس و انقلابی آلمانی نیز در سال 1813 در «هسن» متولد شد و سال 1837 در زوریخ درگذشت. معتبرترین جایزه ادبی کشور آلمان که موسوم به گئورگ بوشنر است به نام همین شخصیت نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها