پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
اردبیل 2 رتبه برتر کشوری گرفت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از کسب رتبه‌های پنجم و ششم در استان‌های کشور به ترتیب در شاخص‌های توسعه زیربنای کتابخانه‌ها و افزایش عضویت از سوی این اداره کل خبر داد._

صادق فرهمند امین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: آخرین گزارش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس مقایسه توسعه شاخص‌های کتابخانه‌‌ای در سال‌های 1385 و نیمه نخست سال 1391 ارایه شده است.

وی ادامه داد:براساس این گزارش‌ها در سال 1385 زیربنای کتابخانه‌های استان اردبیل 12 هزار و 803 متر مربع بود، در حالی که امسال زیربنای کتابخانه‌های این استان با 110 درصد رشد به 26 هزار و 893 متر مربع افزایش یافته است. به این معنا که از سال 1385 تاکنون 14 هزار و 90 متر مربع به مساحت کتابخانه‌های اردبیل افزوده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: همچنین در سال 1385 اعضای کتابخانه‌های اردبیل 17 هزار و 595 نفر بود که امسال با رشد 287/6 درصد تعداد اعضا به 68 هزار و 200 نفر افزایش یافته است. از سال 1385 تاکنون 50 هزار و 605 نفر به تعداد اعضای کتابخانه‌های استان اردبیل اضافه شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «برای رسیدن به رتبه‌های اول تا سوم کشور چه برنامه‌هایی دارید؟» عنوان کرد: اداره کل کتابخانه‌های استان اردبیل برای توسعه شاخص‌های استاندارد تلاش می‌کند. اکنون هفت درصد جمعیت این استان عضو کتابخانه‌هایند و در نظر داریم تا پایان امسال این آمار را به 10 درصد جمعیت ارتقا دهیم.

فرهمند در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که تا پایان سال کمتر از سه ماه فرصت باقی است، این برنامه را چگونه به مرحله اجرا می‌گذارید؟» گفت: افزایش اعضا تنها با اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر است. بنابراین، با استفاده از اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌های بسیج، اداره آموزش و پرورش و سازمان‌های مرم‌نهاد
(NGO) برای افزایش اعضای کتابخانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی افزود:می‌کوشیم تا پایان سال جاری به اهداف این اداره دست یابیم. البته در چشم‌انداز برنامه اداره کتابخانه‌های استان تا نیمه نخست سال 1392 برای این کار فرصت قایل شده‌ایم. افزایش اعضای کتابخانه منجر به افزایش تعداد امانت کتاب‌ها و همچنین افزایش و گسترش فرهنگ مطالعه منجر می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان این‌که با تحویل و تکمیل پروژه‌ها کتابخانه‌های در حال ساخت، بیش از پنج هزار متر مربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزوده خواهد شد عنوان کرد: اکنون 13 پروژه کتابخانه روستایی و چهار کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های نمین، بیله‌سوار،‌ پارس‌آباد و خلخال در حال ساخت وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود فاز دوم کتابخانه مرکزی نمین و کتابخانه مرکزی بیله‌سوار تا نیمه نخست سال 1392 به پایان برسند تا امکانات و خدمات کتابخانه‌ای به شکلی سامان‌یافته و گسترده در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخانه قرار گیرد. البته مقرر شده بود کتابخانه مرکزی بیله‌سوار در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال افتتاح شود اما مراحل احداث آن طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده صورت نگرفت. پیش‌بینی می‌شود که سال آینده آن را افتتاح کنیم، زیرا این کتابخانه از جمله پروژه‌های مهر ماندگار است و تا پایان دولت دهم یعنی شهریورماه سال 1392 فرصت باقی است.

این مقام مسوول بیان کرد: اینک استقبال از کتابخانه‌های مرکزی نمین و اردبیل بسیار زیاد است، به طوری که مسوولان کتابخانه‌ها را با محدودیت خدمات کتابخانه‌ای روبه‌رو کرده است. پیشنهادهایی نیز برای ایجاد مکان‌هایی در سطح شهر با کاربری قرائت‌خانه دریافت کرده‌ایم که این کار منوط به همکاری و حمایت شهرداری است. ایجاد کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها پاسخگوی تمامی نیازهای مخاطبان نخواهند بود اما می‌کوشیم و با آنچه در توان این اداره است، برای تجهیز و تکمیل نیازهای سخت‌افزاری خود تلاش می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «به عنوان یک کارشناس چگونه می‌توان این مشکل را ریشه‌یابی و حل کرد؟» گفت: برای حل این مشکلات به همکاری متقابل مخاطبان و مسوولان نیاز است. مسوولان با خرید تجهیزات و احداث کتابخانه‌ها به توسعه و تجهیز فضای کتابخانه‌ها می‌پردازند و مخاطبان نیز با تغییر عادات مطالعه خود می‌توانند به مسوولان کتابخانه‌ها و سایر مخاطبان کمک کنند.

فرهمند افزود: معلمان در مدارس و استادان و مسولان در دانشگاه‌ها می‌توانند به عنوان مرجع به آموزش مهارت‌های مطالعه خوب و موفق با هدف تغییر عادت‌ها بپردازند تا دانش‌آموزان و دانشجویان از فرصت‌هایی مانند خوابگاه‌ها و کتابخانه مدارس و دانشگاه‌ها هم بهره ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط