چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
ارایه مباحث رشته «باکتری‌شناسی» در یک کتاب

کتاب «باکتری شناسی از مجموعه خلاصه دروس علوم آزمایشگاهی منتشر شد. این کتاب شامل کلیه مباحث حوزه باکتری‌شناسی بر اساس منابع معرفی‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «خلاصه دروس علوم آزمایشگاهی؛ باکتری‌شناسی» شامل مطالبی درباره طبقه‌بندی باکتری‌ها، بیماری‌ها، تشخیص و درمان است که به قلم ساناز پاکباطن توپکانلو تالیف شده است.

پاکباطن درباره علم میکروب‌شناسی و وضعیت کتاب‌های منتشر شده در این حوزه گفت: امروزه علم میکروب‌شناسی یکی از وسیع‌ترین و پرشاخه‌ترین رشته‌های علوم است و باکتری‌شناسی یکی از شیرین‌ترین و جذاب‌ترین شاخه‌های این حوزه است. از آن‌جا که سال‌ها در این رشته به تحصیل  کرده و با نقاط ضعف کتاب‌های ارایه شده در این علم آشنا شده‌ام، تصمیم به تالیف مجموعه‌ای با بیان ساده، روان و در عین حال کامل همراه با نکات کلیدی، تصاویر میکروسکوپی، شکل‌ها و جدول‌های متعدد و متناسب با توضیحات آورده شده در متن گرفتم.

وی درباره تفاوت این کتاب با سایر آثار موجود در بازار کتاب ایران که پیش‌تر به چاپ رسیده‌اند، توضیح داد: در این کتاب علاوه بر موارد ذکر شده و با هدف یادآوری و تکرار دوباره مطالب، مجموعه‌ای از سوالات همراه با پاسخ آورده شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های کتاب حاضر می‌توان به توضیح کامل عبارت‌ها و اصطلاحات پزشکی موجود در مباحث اشاره کرد.

به گفته پاکباطن، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تمامی مقاطع در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری، میکروب‌شناسی و علوم آزمایشگاهی مخاطبان اصلی این کتابند.

به گفته این وی، کتاب حاضر شامل دو بخش باکتری‌شناسی عمومی و باکتری‌شناسی اختصاصی است که بخش نخست شامل کلیات میکروب‌شناسی و روش‌های شناسایی باکتری‌ها، شکل و ساختمان و عملکرد باکتری‌ها، رشد و ژنتیک باکتری‌ها و عوامل ضد میکروبی، ضد عفونی‌کردن و استریلیزاسیون است. در بخش دوم که از 12 فصل تشکیل شده، باکتری‌های بیماری‌زای شایع و غیرشایع به طور کامل بررسی شده‌اند.

وی افزود: سعی بر آن است تا در ویرایش مجدد کتاب، علاوه بر رفع نقایص احتمالی، تا حد امکان از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه باکتری‌شناسی عمومی و تخصصی به صورت روان و مختصر نیز استفاده شود.

«خلاصه دروس علوم آزمایشگاهی باکتری‌شناسی» اثر ساناز پاکباطن، زیر نظر دکتر شهین نجارپیرایه در 774 صفحه، با شمارگان هزار و 100 نسخه و به بهای 19 هزار و 500 تومان از سوی نشر ارجمند منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها