چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
عبدالباقی معتضد منجمی، حافظه شفاهی گیلان درگذشت

عبدالباقی معتضد منجمی، تاریخدان و حقوقدان که از کهنسال‌ترین قضات کشور بود،‌ در اثر کهولت سن درگذشت. وی حافظه تاریخ شفاهی منطقه گیلان به‌شمار می‌رفت و در تدوین کتاب‌های تاریخی بومی و منطقه‌ای نقش بسیاری داشت.-

 مدیر مسوول مجله ادبی «دادگر» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره عبدالباقی معتضد منجمی گفت: منجمی، تاریخدان و حقوقدان و از کهنسال‌ترین قضات بازنشسته وزارت دادگستری به‌شمار می‌رفت که پژوهشگران برای بررسی اطلاعات درباره تاریخ معاصر گیلان از اطلاعات ارزشمند وی بهره می‌گرفتند.

ابراهیم مروجی افزود: وی از تاریخ گیلان آگاهی بسیاری داشت و تبارشناسی خاندان‌های تاریخی و حکمرانان را به‌خوبی می‌دانست. همچنین وی از خاندان منجم‌باشی به‌شمار می‌رفت که تا پایان دوره قاجار بر گیلان حکومت می‌کردند. خانه پدری وی با قدمت 250 سال قدیمی‌ترین خانه گیلان به‌شمار می‌آید.

علی امیری از افرادی که در سال‌های اخیر با زنده‌یاد منجمی همکاری داشت، درباره کتاب‌هایی که با همکاری منجمی به چاپ خواهند رسید، توضيح داد: در کتاب « تاریخ خاندان منجم‌باشی لنگرودی» که به سفارش حوزه هنری گیلان تدوین شده از خاطرات تاریخی منجمی بسیار سود بردم. همچنین صمصام‌الدین علامه نیز در تدوین کتاب «تاریخ تنکابن» از حافظه تاریخی منجمی استفاده فراوانی کرد. پژوهشگران بسیاری که به نوشتن تاریخ محلی گیلان اشتغال داشتند به دانسته‌های منجمی مراجعه می‌کردند.

وی توضیح داد: آخرین سمت وی مستشار و رییس دفتر دیوان عالی کشور بود و به‌دلیل حافظه قوی از مراجع تاریخ شفاهی گیلان به‌شمار می‌رفت. در دوران پس از انقلاب نیز منجمی از افرادی بود که در تدوین قانون اساسی ایران همکاری کرد.

عبدالباقی معتضد منجمی متولد 1298 در لنگرود متولد شد و فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود. وی که برای درمان به آمریکا رفته بود، شنبه (9 دی‌ماه) 1391 در یکی از بیمارستان‌های آمریکا درگذشت. مراسم خاکسپاری منجمی پس از انتقال پیکر وی به ایران در محل زادگاهش انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها