چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
«مجموعه اشعار خسرو گلسرخی» منتشر شد

«مجموعه اشعار خسرو گلسرخی» به کوشش کاوه گوهرین منتشر شد. گوهرین معتقد است بخشی از تاریخ دهه 50 ایران در شعرهای این شاعر بازتاب داده شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مجموعه اشعار خسرو گلسرخی» همراه با مقدمه‌ای به قلم گوهرین، کتاب‌شناسی آثار خسرو گلسرخی و مقاله‌ای از این شاعر با عنوان «نوگرایی و حقیقت خاکی» در 271 صفحه از سوی نشر نگاه راهی بازار کتاب شد.

گوهرین در مقدمه خود ضمن معرفی گلسرخی، هدف از گردآوری و انتشار این مجموعه را شناساندن وجهی دیگر از سیمای ادبیات معاصر ایران دانست و معتقد است: «این مساله بدان معنی نیست که نوشته و سروده‌های گلسرخی تهی از هرگونه کاستی‌اند، اما نکته بدیهی این است که آثار سیاسی، ادبی بیشتر تاکید بر پیامی دارند که در آن مستتر است تا ساخت و تکنیک. و این‌گونه است که بعضی از ضعف‌ها و شعارزدگی‌ها در شعرهای خسرو ره یافته است...»

در بخش اصلی کتاب 52 قطعه شعر از سروده‌های گلسرخی و منظومه‌ای از او با عنوان «آوازهای پیکار» آمده است، اما بخشی از این کتاب با عنوان «شعرهای نویافته» به 6 قطعه شعر از سروده‌هایی گلسرخی اختصاص دارد که تاکنون منتشر نشده‌اند. در بخش «پیوست‌ها» نیز متن دفاعیه گلسرخی در دادگاه اول و دومش و وصیت‌نامه او ارایه شده است.

در ادامه نیز مطلبی با عنوان «گفت‌و شنیدی با خسرو گلسرخی» به نقل از جُنگ چاپار (زمستان 1349) آمده است. آخرین بخش کتاب نیز به «نمایه الفبایی سطر اول شعرها» اختصاص دارد.

بازتاب تاریخ دهه 50 در شعرهای گلسرخی 

گوهرین درباره این کتاب و چگونگی گردآوری اشعار گلسرخی به «ایبنا» گفت: این سروده‌ها را از نشریه‌های قدیمی و همچنین برخی از آن‌ها را از طریق خانواده این شاعر گردآوری کرده‌ام. برهمین اساس تعدادي از سروده‌های او كه تاکنون در هیچ نشریه یا کتابی منتشر نشده‌ در بخش «اشعار نویافته» این کتاب آمده‌اند. 

این شاعر درباره انگیزه‌اش از گردآوری مجموعه اشعار گلسرخی اظهار کرد: از آن‌جا که بخشی از تاریخ دهه 50 در شعرهای گلسرخی متجلی شده‌ است، برهمین اساس تصمیم به گردآوری سروده‌های او گرفتم.

وی درباره مقاله «نوگرایی و حقیقت خاکی» گلسرخی که در این کتاب آمده است، توضیح داد: گلسرخی در این مقاله سعی دارد نوع نگاهش به شعر نیمایی را تبیین کند. او شعر نیمایی را زبان متعهد روزگار خویش می‌داند و به‌طورکلی معتقد است نوگرایی و تجددی که در آن تعهد نباشد، قابل عرضه نیست و در حقیقت نوگرایی باید توام با تعهد اجتماعی باشد. 

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «سبز...»
«ای کاش
هزار تیغ برهنه
بر اندوه تو می‌نشست
تا بتوانم
بشارت روشنی فردا را
بر فراز پلک‌هایت
نگاه کنم...
اینک
صدای آن یار بی‌دریغ
گل می‌کند
در سبزترین سکوت
و گل‌های هرزه را
در بارش مداوم خویش
درو می‌کند...
جنگل
در اندیشه‌های
سبز تو
جاری‌ست...»

کاوه گوهرین متولد یکم مهر 1334 است. پیش‌تر دو مجموعه هایکو با عنوان‌های «هایکوهایی ایرانی» و «خدای نامک» از او به چاپ رسیده‌اند.

«مجموعه اشعار خسرو گلسرخی» در 271 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 10 هزار تومان از سوی نشر نگاه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط