سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
نقد اختصاصی شعر معاصر ایران از شيباني تا شمس

جلد سوم مجموعه «از دریچه نقد» به مقالات نقد عبدالعلی دست‌غیب از شعر معاصر ایران اختصاص دارد. در این مجلد همراه با سه مقاله تئوریک درباره شعر معاصر، آثار شاعرانی چون منوچهر شیبانی، اسماعیل شاهرودی، منوچهر نیستانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، حسن هنرمندی، علیشاه مولوی، فریده برازجانی، شمس لنگرودی و برخی دیگر تحلیل شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دفتر سوم مجموعه «از دریچه نقد» عبدالعلی دست‌غیب به نقد شعر معاصر ایران اختصاص دارد. نخستین مطلب این جلد مقاله‌ای است با عنوان «شعر معاصر ایران و ماهیت اجتماعی تصویر شاعرانه» که ویرایش و بازنویسی دوباره مقاله «تصویر در شعر» است که به قلم دست‌غیب در مجله نگین در سال 1348 منتشر شده بود. 

دیگر مقالات تئوریک و تخصصی این جلد عبارتند از «چگونگی شکل‌بندی و ساخت فرم در شعر نو فارسی» که پیش‌تر در سال 1387 در «کتاب ماه ادبیات» منتشر شد و «شعر نو فارسی در دهه 60» که در مرداد 1374 در مجله «شباب» فرصت نشر یافته بود. 

نیما یوشیج، احمد شاملو، منوچهر شیبانی، اسماعیل شاهرودی، فروغ فرخ‌زاد، محمد زهری، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی، محمدرضا شفیعی کدکنی، شمس لنگرودی، سیروس نوذری، ابوالقاسم ایرانی، منوچهر نیستانی، علیشاه مولوی، حسن هنرمندی، فریده برازجانی، سیمین رهنمایی، علی اکبر گودرزی طائمه، عباس باقری، سید رضا علوی، رضا رضانژاد، احمد فریدمند و مینا دست‌غیب شعرایی هستند که نقد عبدالعلی دست‌غیب از اشعارشان در این مجلد آمده است. 

از ویژگی‌های بارز این مجلد نقد اشعار شعرای بعضا جوان و چهره‌های تازه‌ وارد به حوزه ادبیات است که نقد منتقد پیشکسوت به نوعی به کار آن‌ها رسمیت داده است.
 
مجموعه پنج جلدی «از دریچه نقد» مجموعه مقالات و نقدهای عبدالعلی دست‌غیب با شمارگان هزار نسخه، سه هزار و 592 صفحه و بهای دوره 110 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط