پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
امنیت هستی‏شناختی در سیاست خارجی ایران بررسی می‌شود

«امنیت هستی‏شناختی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» عنوان اثری از جلال دهقانی فیروزآبادی و پیمان وهاب‏پور است که تا اسفندماه از سوی پژوهشكده مطالعات راهبردی منتشر می‌شود._

معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات راهبردی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این خبر عنوان کرد: این کتاب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از منظر امنیت هستی‌شناختی که نظریه‌ نسبتا جدیدی در مطالعات سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است بررسی و تبیین می‌کند. 

دکتر محمود یزدان‌فام درباره مطالب این کتاب افزود: جمهوری اسلامی ایران سال 1357 با ارایه الگویی جدید از نظام سیاسی وارد تعاملات بین‌المللی شد. يکي از مهمترین اهداف پایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران،بسط و گسترش فرهنگ اسلام در گستره مرزهای داخلی و خارجی بود. بر این اساس، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و تشکيل نظام برآمده از آن، همواره پرسش‌هایی درباره انگیزه‌ها و علل رفتار سیاست خارجی ایران مطرح بود اعم از این که چرا مقاومت و مقابله جمهوری اسلامی با آمریکا، با وجود تهدیدات امنیت فیزیکی، تداوم یافته است؟ و انگیزه و علت اصلی رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی چیست؟ هدف اين پژوهش پاسخگويی به اين پرسش‏ها بر اساس نظريه و مفهوم امنيت هستي‌شناختي است. 

عضو هیات علمی پژوهشكده مطالعات راهبردی اظهار کرد: همچنین این پژوهش در پی دستیابی به تحلیلی جامع در حوزه پویش‌ها و رفتارهای سیاست خارجی ایران به ویژه درباره مسایل مهمی مانند جنگ عراق علیه ایران، روابط منازعه‏آمیز و تنش‏آمیز ایران و آمریکا، تهديدات اسرائیل عليه ايران و همچنین برنامه راهبردي هسته‌ای ایران است که تاکنون از منظری تئوریک کمتر به آن پرداخته شده است. 

وی درباره ارزش و اهمیت این کتاب بیان کرد: اهمیت کتاب در این است که از منظری متفاوت به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. شناخت سیاست خارجی هم برای محیط علمی و هم برای محیط تصمیم‌گیری لازم و ضروری است. در فضای دانشگاهی و علمی کشور سوالات متعددی درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طرح می‌شود و سیاست خارجی ایران از منظرهای گوناگونی مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌‌گیرد. 

وی ادامه داد: نوآوری کتاب در استفاده از چارچوب نظری جدید و بررسی مسایل و موضوعات محوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. چارچوب نظری جدید و بررسی دقیق نویسندگان از موضوعات گوناگون سیاست خارجی می‌تواند شناخت جامعه علمی و تصمیم‌گیری را از سیاست خارجی افزایش داده و به تحلیل آن‌ها از مسایل عمق بیشتری بدهد. 

یزدان‌فام جامعه علمی اعم از دانشجویان و استادان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و رشته‌های مرتبط را در شمار مخاطبان اصلی این کتاب یاد کرد و گفت: این کتاب برای دست‌اندرکاران سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نکات آموزنده‌ای بیان می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این نیز کتابی در این زمینه نوشته شده بود و ویژگی بارز این اثر چیست؟ عنوان کرد: درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کتاب‌های متعددی پدید آمده است. کتاب «امنیت هستی‏شناختی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» نیز به لحاظ چارچوب نظری و مطالعات موردی تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اثری متفاوت است. 

این پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل درباره ساختار گتاب گفت: جدا از چارچوب نظری که در فصل نخست کتاب تشریح و در کل کتاب به کارگرفته شده است،فصل دوم به بررسی هویت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد که مفهوم محوری در نظریه امنیت هستی‌شناختی است. این اثر پژوهشی هویت ایران را در قالب اسلام‌گرایی شیعی، ملی‌گرایی، جهان‌ سوم‌گرایی و انقلابی‌گری تشریح می‌کند.در چهار فصل بعد چهار موضوع و مساله محوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعم از رفتار و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، منازعه ایران و آمریکا، سیاست هسته‌ای ایران و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال اسراییل بررسی می‌شوند. 

معاون پژوهشی پژوهشكده مطالعات راهبردی اظهار کرد: این کتاب حاصل چندین سال تامل، پژوهش و تدریس است. پرسش‌های آن پرسش بسیاری از دانشجویان و اندیشه‌ورزان حوزه سیاست خارجی‌ است که با استفاده از چارچوب نظری جدید می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخی شایسته بدهد. 

«امنیت هستی‏شناختی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» اثر جلال دهقانی فیروزآبادی و پیمان وهاب‏پور را پژوهشكده مطالعات راهبردی تا اسفندماه سال جاری چاپ و روانه بازار نشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها