دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کتابخانه «مرکزی اردبیل» پاسخگوی نیاز مراجعان نیست

در حالی که تعداد مراجعان به کتابخانه «مرکزی اردبیل» زیاد است و این کتابخانه 10 هزار متر مربع مساحت دارد، کمبود فضای فیزیکی سالن مطالعه مانع از ارایه خدمات به تمام اعضا و مراجعان این مرکز فرهنگی شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، كتابخانه مركزي اردبيل، بزرگترين كتابخانه این استان و يكي از بزرگترين كتابخانه‌هاي عمومي كشور به شمار می‌آید. اين كتابخانه از بهمن 1387 با زيربنايي به مساحت 10 هزار متر مربع در چهار طبقه به ارایه خدمات فرهنگی مشغول است. کتابخانه «مرکزی اردبیل» از بخش‌های نشریات،روشندلان، مخزن،‌ سالن‌های مطالعه مجزا، مخزن‌های سه‌گانه، ‌تالار نویسندگان اردبیل و بخش مستقل کودک بهره می‌برد اما سالن‌های مطالعه این کتابخانه تنها گنجایش 500 نفر را دارد، در حالی که تعداد مراجعه به این کتابخانه زیاد است. 

شهریار منیر، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل، در این باره به «ایبنا» گفت: روز گذشته «کاظم دبیر» به عنوان سرپرست فرمانداری اردبیل در این شهرستان معرفی شد. همچنین«صادق فرهمند امین» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل امروز(دوشنبه) از سه باب کتابخانه «مرکزی اردبیل»، «شهید مطهری» و «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» دیدن و مشکلات اعضا و مراجعان کتابخانه را بررسی کردند.

وی ادامه داد: در این بازدید مقرر شد طی دو تا سه روز آینده از محل اعتبارات فرمانداری، بودجه‌ای برای تهیه و خرید 200 میز و صندلی برای کتابخانه «مرکزی اردبیل» و 50 میز و صندلی برای کتابخانه «شهید مطهری» اختصاص یابد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل با بیان این‌که با فرارسیدن زمان امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس، استقبال دانشجویان و دانش‌آموزان از سالن مطالعه کتابخانه‌ها بسیار زیاد می‌شود، به طوری که مسوولان این کتابخانه‌ها با مشکل محدودیت مکان روبه‌رو می‌شوند و قادر به ارایه خدمات به تمام مراجعه‌کنندگان نیستند عنوان کرد: در بازدید امروز همچنین طرح بهره‌وری از مکان‌های بی‌استفاده و به اصطلاح «مرده» کتابخانه‌ها عرضه شد و با موافقت مسوولان از راهروها، نگارخانه کتابخانه «شهید مطهری» و مکان‌های بی‌استفاده کتابخانه‌ها استفاده خواهد شد. البته با این طرح نیز تمام مراجعان نمی‌توانند از خدمات کتابخانه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که کتابخانه «مرکزی اردبیل» مساحت 10 هزار متر مربع دارد اما تنها 500 نفر می‌توانند از قرائتخانه این کتابخانه استفاده کنند، گفت: این کتابخانه نوساز در مرکز شهر و در مسیر دانشگاه‌های اردبیل قرار دارد و به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شود. ‌این وضعیت سبب شده است تا استقبال از این کتابخانه بسیار زیاد باشد. ما نیز کوشیده‌ایم با نصب بنر، مراجعان و اعضا را به شرکت در سایر کتابخانه‌های اردبیل راهنمایی کنیم اما تاکنون موفق نبوده‌ایم. کتابخانه «مرکزی اردبیل» تنها کتابخانه این منطقه است که به شکل شبانه‌روزی دایر است.

منیر درباره راه حل این مشکل بیان کرد: آموزش و پرورش با ایجاد قرائتخانه در مدارس می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند. همچنین اداره شهرداری با همکاری و حمایت این اداره برای تغییر کاربری فضای سبز اطراف کتابخانه‌ها به کتابخانه می‌تواند در توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها نقش به سزایی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به استقبال زیاد مراجعان از سالن مطالعه نسبت به سایر بخش‌های کتابخانه، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل که هفته آینده اجرا خواهد شد، به اداره شهرداری اردبیل پیشنهاد خواهیم داد که در سطح شهر مکان‌هایی را با کاربری قرائتخانه ایجاد کند تا اعضای کتابخانه‌ها برای دریافت کتاب و خواندن نشریات با مشکلات کنونی این کتابخانه‌ها روبه‌رو نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط