چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
گزارش مستند تلاش‌ دیپلماتیک ایران در سال‌های دفاع مقدس

کتاب «تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی» اثر دكتر علی‌اکبر ولایتی برای ششمین بار از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر علی‌اکبر ولایتی نویسنده این کتاب که سال‌ها در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، وزیر امور خارجه کشورمان بود، در این کتاب طی 11 فصل ،تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران را به طور مشروح بیان کرده‌است.

در بخش اول این کتاب با عنوان "ریشه‌ها، زمینه‌ها و دلایل آغاز جنگ"، به تشریح مباحثی چون اختلافات مرزی قبل از تاسیس دولت عراق، نبرد چالدران، اختلافات ایران و عراق از ابتدای تشکیل دولت عراق تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ادعاهای عراق برای تجاوز به ایران و رد استدلال‌های عراق پرداخته شده ‌است.

آغاز جنگ تا بازپس‌گیری خرمشهر، فتح خرمشهر و تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن، از فتح خرمشهر تا حلبچه، چگونگی شکل‌گیری قطعنامه 598، قطعنامه 598 شورای امنیت از تصویب تا پذیرش، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از پذیرش قطعنامه 598 تا برقراری آتش‌بس، جریان گفت‌وگوهای صلح تحت نظر دبیر کل سازمان ملل متحد، تحرک دیپلماتیک در مذاکرات صلح ایران و عراق، تبادل نامه بین روسای جمهور دو کشور و مذاکرات کارشناسی ژنو و اجرای قطعنامه 598 و جریان عادی‌سازی روابط دو کشور،  بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

دکتر ولایتی گفته‌ها، مذاکرات و اسناد جنگ تحمیلی را در این کتاب فراهم آورده‌است. این گزارش مستند که با همکاری 66 تن از همکاران ایرانی دکتر ولایتي فراهم شده، مجموعه‌ای است که تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را در موضوع مورد بحث نشان می‌دهد.

چاپ ششم کتاب "تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی" از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در قطع وزیری و 502 صفحه و قیمت 52000 ریال منتشر شده ‌است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها