سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
حمايت از آثار منتخب جايزه گام اول تداوم می یابد

علي اسماعيلي، سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اهميت برگزاري مطلوب جايزه ادبي گام اول، از حمايت‌هاي ادامه‌دار این معاونت از منتخبان جایزه گام اول خبر داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومي موسسه خانه كتاب، اسماعيلي با بيان اين‌كه يكي از حوزه‌هاي مورد حمايت جدي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار نوقلمان است افزود: همنشيني و تعامل اهالي قلم و نويسندگان در اين‌گونه جشنواره‌هاي ادبي و همچنین معرفي توانمندي‌هاي جوانان صادق و پرنشاط اهل قلم مي‌تواند طراوت و شادابي را به جامعه بيش از گذشته تزريق كند. 

وي ادامه داد: با هدف افزايش و گسترش بحث كتابخواني، معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1385 تصميم گرفت تا دبيرخانه جايزه گام اول را با هدف معرفي و تشويق استعدادهاي درخشان و پديدآورندگاني كه نخستين اثرشان را منتشر كرده‌اند تاسيس كند. 

سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با هدف كشف خلاقيت‌ها، نوجويي‌ها و استعدادهاي جوانان سراسر كشور و همچنین قدردانی از آن‌ها، براي اين دبيرخانه يك دبير علمي منصوب شد كه به تاييد هيات امناي موسسه خانه كتاب رسيد و آيين‌نامه اجرايي آن نيز مورد تصويب نهايي قرار گرفت. 

اسماعيلي در ادامه به برگزاري سه دوره جايزه گام اول با بررسي حوزه‌هاي شعر و داستان بزرگسال و همچنین كودك اشاره كرد و گفت: در بررسي‌هاي كارشناسي بعدي مقرر شد تا از دوره چهارم، حوزه دين نيز به دايره داوري‌ها اضافه شود. به‌تازگي حوزه دفاع مقدس نيز به حوزه‌هاي مورد داوري اين جايزه افزوده شده است. 

به گفته اسماعيلي، در دوره نخست 286 اثر داوري و 9 نفر به عنوان شايسته تقدير و برگزيده انتخاب شدند. همچنین در دوره دوم 678 اثر داوري و 10 اثر منتخب، در دوره سوم 766 اثر داوري و هشت اثر منتخب، در دوره چهارم دو هزار اثر داوري و 21 اثر منتخب، در دوره پنجم یک‌هزار و 760 اثر داوري و 18 اثر منتخب و در ششمين دوره نيز یک‌هزار و 590 اثر داوري و 10 اثر منتخب شده اند. 

وي با بيان اين مطلب كه وظيفه خود مي‌دانيم با كمك و ياري همه نوقلمان بتوانيم بر شكوه و اعتبار اين جايزه بيفزاييم عنوان کرد: اميدواريم با برگزاري مطلوب اين جايزه در سال‌هاي پيش‌رو، نويسندگان جوان كشور بتوانند آثار ماندگار بيشتري را به علاقه‌مندان فرهنگ جامعه عرضه كنند. 

سرپرست معاونت امورفرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: تشويق و ترغيب نسل جوان كشور به سرودن، نوشتن و تحقيق از اهداف و خواسته‌هاي همه مسوولان نظام جمهوري اسلامي ايران است و هرچه گنجينه فكر و هنر اين مرز و بوم بتواند غناي بيشتري كند، دردهاي مزمن بيشتري در جامعه التيام خواهد یافت. 

وي در پايان با بیان این‌که برگزاري جايزه گام اول آغاز حمايت‌هاي وزارت ارشاد از آثار ارزشمند نسل جوان سراسر كشور است گفت: بر اساس سياست‌هاي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار برگزيده اين جايزه در شوراي خريد وزارتخانه بررسي مي‌شوند و جايزه‌هاي ديگر نيز در مراحل بعدي مورد داوري قرار خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط