دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
بررسی چالش‌های شبکه‌های اجتماعی مجازي در یک کتاب

سید عبدالرسول علم‌الهدی، دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری فرهنگی کتابی با عنوان «ارتباط عفیفانه در شبکه‌های اجتماعی سایبری» را در دست تالیف دارد.-

 علم‌الهدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره رویکرد اصلی‌ کتاب عنوان کرد: در این پژوهش در پی بررسي رفتارهای عفیفانه و غیر عفیفانه کاربران مذهبی شبکه‌های اجتماعی سایبری‌ هستم؛ تحقیقی که در پایان به مصداق‌یابی رفتار عفیفانه در فضای سایبری می‌انجامد.

وی درباره انگیزه این اثر تالیفی گفت: با زیاد شدن کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه قشر جوان و نوجوان متوجه تاثیر این شبکه‌ها بر سبک زندگی و شکل‌گیری هویت‌های حقیقی آن‌ها شدم. با بررسی چالش‌های این حوزه دریافتم یکی از ابعاد سبک زندگی که این طرح(عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی) بر آن اثرگذار است، ارتباط عفیفانه به شمار می‌آید. 

دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری فرهنگی افزود: از این رو بر آن شدم با بررسی رفتار عفیفانه در فضای شبکه‌های سایبری اجتماعی، ابعاد، شکل و مصادیق این رفتارها را بررسی و عنوان کنم. 

این محقق حوزه رسانه و ارتباطات با اشاره به تاثیرات این شبکه‌ها بر احساس و رفتارهای کاربران گفت: این شبکه‌ها بر نحوه تربیت، دوست‌یابی و ازدواج کاربران اثرگذارند و به‌گونه‌ای احساسات آن‌ها را تغییر می‌دهند همچنین در مواقعی با تغییر یا از میان رفتن هویت حقیقی این افراد مواجه می‌شویم؛ به عنوان نمونه فردی که در فضای حقیقی سعی دارد الگوی رفتاری خاصی داشته باشد، در فضای سایبری با شرایطی مواجه می‌شود که نیازمند بازتعریف معانی و الگوهای خود برای نیفتادن در چالش‌های این فضای جدید است.

نویسنده کتاب «ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما» افزود: با آن که بر ضرورت این بازتعریف‌ها تاکید بسیار شده است، در کتاب «ارتباط عفیفانه در شبکه‌های اجتماعی سایبری» قصد دارم با بازنگری ارزش‌ها به ارایه تعریف و مصادیق عینی این حوزه بپردازم. 

نگارش کتاب «ارتباط عفیفانه در شبکه‌های اجتماعی سایبری» هنوز به پایان نرسیده است. این کتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها