سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
«کلاغمرگی»به بازار کتاب راه یافت

سومین دفتر شعر لیلا کردبچه با عنوان «کلاغمرگی» منتشر شد. این مجموعه در دو دفتر، دربرگیرنده سپید سروده‌های شاعر درباره موضوعات مختلف است.-

کردبچه درباره این مجموعه شعر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «کلاغمرگی» در برگیرنده 66 قطعه شعر سپید در دو دفتر است که نیمی از آن‌ها کوتاه هستند.

وی توضیح داد: دفتر نخست با همان عنوان «کلاغمرگی» شعرهایی با موضوعات عاطفی، اجتماعی، زنانه و مرگ محور را شامل می‌شود. شعرهای مادرانه یا سروده‌هایی که فارغ از مضامین عاطفی به مسایل مرتبط با زنان پرداخته‌اند، در بخش شعرهای زنانه این مجموعه آمده است.

این شاعر ادامه داد: دفتر دوم با عنوان «فصلی برای مادربزرگ» دربرگیرنده 6 قطعه شعر تقدیمی به مادربزرگم است؛ البته فضای تمامی این شعرها مرگ محور و بیشتر مرثیه هستند اما این مرثیه‌ها برای مرگی است که اتفاق خواهد افتاد، نه مرگی که اتفاق افتاده است.

دومین دفتر شعر کردبچه 10 ماه پیش از سوی نشر فصل پنجم و با عنوان «حرفی بزرگ‌تر از دهان پنجره» منتشر و به تازگی نیز تجدیدچاپ شد. وی درباره تفاوت این دو دفتر شعرش گفت: به نظرم مجموعه قبلی از نظر تکنیکی قوی‌تر بود، اما مجموعه «کلاغمرگی» بر خلاف آن دفتر از نظر حسی قوی‌تر است. هرچند به‌طور کلی سعی کرده‌ام در این مجموعه تکنیک و حس و عاطفه دوشادوش یکدیگر پیش روند.

وی در پایان به تفاوت‌های تکنیکی شعرهای این مجموعه با دیگر آثارش اشاره و تشریح کرد: از نظر تکنیکی برخی از شعرهای مجموعه «کلاغمرگی» با تمامی شعرهای قبلی من تفاوت ویژه‌ای دارند؛ برای مثال یکی از شعرهای این مجموعه با عنوان «بوف کور» با ساختار روایی «بوف کور» صادق هدایت تلفیق شده است، با نخستین جمله این رمان آغاز می‌شود و با دو جمله آخر آن به پایان می‌رسد. در حقیقت فاصله این دو جمله ابتدایی و پایانی، شعر من است.

لیلا کردبچه متولد 1354 و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دوره دکترا در رشته «ادبیات معاصر» دانشگاه اصفهان است. او علاوه بر شعر دستی بر نقد و تحلیل تاریخ ادبیات نیز دارد.

پیش‌تر دو مجموعه شعر از این شاعر با عنوان‌های «صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر» و «حرفی بزرگ‌تر از دهان پنجره» منتشر شده است.

مجموعه شعر «کلاغمرگی» در 112 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار و 500 تومان از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط