شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
«شش اثر» کریستیان بوبن منتشر شد

کتابی با عنوان «شش اثر» نوشته کریستیان بوبن با ترجمه مهتاب بلوکی منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای از 6 کتاب کوتاه بوبن و دربرگیرنده مجموعه‌ای از تاملات شخصی وی درباره زندگی، مرگ، عشق، کودکی و طبیعت است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه بوبن، نویسنده فرانسوی و مقدمه مترجم درباره نقطه آغاز ترجمه این اثر، شامل 6 اثر از بوبن با عنوان‌های «سلطه خلا»، «نامه‌های طلایی»، «موزارت و باران»، «آشوبی از گلبرگ‌های قرمز»، «فاصله گرفتن از دنیا» و «مدح هیچ» است.

بلوکی معتقد است تمامی این 6 کتاب کوچک بوبن خارج از چهارچوب روایی آن‌ها، مجموعه‌ای از تاملات شخصی وی را درباره زندگی و مرگ، عشق، کودکی و طبیعت بیان می‌کنند، اما چاپ آن‌ها در یک مجلد به خواننده کمک می‌کند سیر تحول فکری و روحی نویسنده را بهتر دنبال کند.

وی همچنین دو کتاب نخست این مجموعه یعنی «سلطه خلا» و «نامه‌های طلایی» را از نظر حال و هوای فکری متمایز از چهار کتاب آخر می‌داند؛ چراکه در این دو کتاب، بوبن دوره فکری، روحی و احساسی تیره‌ای را می‌گذراند اما در چهار کتاب دیگر به نوعی آرامش رسیده و گویی راه پرپیچ و خمی را که می‌بایست طی می‌کرده، به پایان رسانده است.

مترجم سبک بوبن را سبکی موجز می‌داند که جمله‌های او گاه بریده بریده و فاقد فعل هستند. آن‌گونه که بلوکی در مقدمه نیز آورده، سعی داشته است این ویژگی سبکی نویسنده را در ترجمه حفظ کند اما ممکن است گاهی به سبک و سیاق نثر فارسی نزدیک نباشد. هرچند مترجم معتقد است این شیوه نوشتاری بوبن در این چند کتاب به‌طورکامل گویای ذهنی متفکر است که عمق افکارش در ایجاز و سادگی نهفته است.

کریستیان بوبن، نویسنده فرانسوی، متولد ۲۴ آوریل ۱۹۵۱ است. او پس از تحصیل در رشته فلسفه به نویسندگی روی آورد و تاکنون بیش از ۳۰ اثر از وی منتشر شده‌ است. کودکی، عشق و تنهایی دستمایه خلق آثار او هستند.

«ابله محله»، «زن آینده»، «دلباختگی»، «بانوی سپید»، «اسیر گهواره»، «ایزابل بروژ»، «همه گرفتارند»، «ستایش هیچ»، «فراتر از بودن»، «دیوانه بازی» «رفیق اعلی»، «تصویری از من کنار رادیاتور» و «مسیح در شقایق» عنوان برخی از آثار این نویسنده فرانسوی هستند.

بخشی از داستان «مدح هیچ» که در پشت جلد این کتاب آمده است:
«عشق می‌آید، عشق می‌رود. همواره به زمان خویش و هیچ‌گاه به زمان ما. برای آمدن، تمامی آسمان را، تمامی زمین را، تمامی واژگان را می‌طلبد. نمی‌تواند در تنگنای یک معنا بگنجد. حتی نمی‌تواند به یک خوشبختی اکتفا کند. عشق آزادی است. آزادی با خوشبختی همراه نیست. با شادی همراه است. شادی در قلب ما مانند نردبانی از نور است. نردبانی که از ما بسی بالاتر می‌رود، که از خودش بسی بالاتر می‌رود: آن‌جا که دیگر هیچ چیز برای به چنگ آوردن وجود ندارد، غیر از آن‌چه دست‌نیافتنی است. مسلما، دیگر حقیقتا پاسخ پرسش شما را نمی‌دهم: می‌سرایم. اما آیا از پرنده دلیل سرودنش را می‌پرسند؟»

به‌طورکلی تمامی نوشته‌های بوبن کوتاه و ماهیتی شعرگونه دارند و آن‌گونه که در معرفی این نویسنده در آغاز کتاب نیز آمده است: «شخصیت‌های بوبن سیمایی محو دارند و شیوه پرداخت آن‌ها شهودی و کند است و همین امر به خواننده مجال کشف می‌دهد، حتی اگر کشف، نامی گنگ با پژواکی دور باشد.»

همچنین به نظر منتقدان بوبن، نوشته‌های وی نه رساله در معنای کلاسیک آن‌اند، نه شعر، نه رمان و نه نثر منظوم. سبک او در حقیقت قطعه‌نویسی است. یعنی مجموعه‌ای از نوشته‌های بریده بریده و به ظاهر پراکنده‌ای که هریک می‌توانند سبک ویژه‌ای را دنبال کنند.

کتاب «کریستیان بوبن: شش اثر» در 120 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت چهار هزار و 600 تومان از سوی نشر «نی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط