دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
« آرامگاه ادبی» طاهري در كتابفروشي‌ها نمايان شد

دومین دفتر شعر محمدرضا طاهری با عنوان «آرامگاه ادبی» منتشر شد. این مجموعه دربرگیرنده شعرهای این شاعر در قالب‌های کلاسیک است.-

طاهری درباره دومین مجموعه شعرش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «آرامگاه ادبی» در دو دفتر حدود 31 قطعه شعر را در برمی‌گیرد. دفتر نخست این مجموعه بیشتر شامل غزل‌ است و در دفتر دوم شعرهایی در دیگر قالب‌های کلاسیک چون گنجانده شده است.

وی درباره مضامین شعرهای این مجموعه ادامه داد: مضامین اشعار این مجموعه تلفیقی از مضامین اجتماعی، سیاسی و عاطفی همراه با دغدغه‌های مذهبی یا شخصی من‌ است. این شعرها طی سال‌های 1389، 1390 و نیمه نخست سال 1391 سروده شده‌اند.

این شاعر به انتشار نخستین مجموعه شعرش با عنوان «سرفه‌‌های گرامافون» در سال 1389 اشاره کرد و درباره تفاوت این دو مجموعه با یکدیگر توضیح داد: این دو دفتر شعر تفاوت‌های اساسی بسیاری با یکدیگر دارند؛ چراکه از آن زمان تاکنون نگاه من به شعر تغییر کرده است. برهمین اساس به فرم توجه بیشتری داشته‌ام.

وی افزود: از سوی دیگر در زبان اشعارم، نگاهی به اندیشه و تصاویر شعری مدرن داشته‌ام، البته نه به معنای زبان مدرنی که این روزها باب شده است. در حقیقت در این شعرها سعی کرده‌ام با استفاده از همان پیشینه کلاسیک، ولی کمی مدرن‌تر به مسایل بپردازم.

طاهری یادآور شد: از نظر محتوایی نیز در دفتر قبلی بیشتر به مضامین و محتوای عاطفی پرداخته بودم، اما در این مجموعه دغدغه‌های اجتماعی من به عنوان شاعر بیشتر دیده می‌شود.

وی در پایان و در توضیح بیشتر ساختار غزل‌هایش گفت: هرچند این غزل‌ها از آثار مرحوم حسین منزوی در حوزه غزل نو یا کارهای محمدعلی بهمنی فاصله گرفته‌اند، اما همچنان می‌توانم آن‌ها را در حوزه غزل نو یا نئوکلاسیک تقسیم‌بندی کنم. 

«آرامگاه ادبی» پاییز امسال(1391) در 64 صفحه از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط